Σε μια περίοδο αναδιάταξης των διεθνών εμπορευματικών ροών, ο Πειραιάς αναδεικνύεται εκ νέου σε κομβικό σημείο του παγκόσμιου εμπορίου, καθώς η σταδιακή ομαλοποίηση της Διώρυγας του Σουέζ δημιουργεί ισχυρές προοπτικές επαναφοράς φορτίων και ενίσχυσης των διαμετακομιστικών του ροών.
Με ένα από τα πέντε ισχυρότερα container terminals της Ευρώπης και σταθερά υψηλή διασυνδεσιμότητα, το λιμάνι του Πειραιά παραμένει ο βασικός πυρήνας ενός ταχέως εξελισσόμενου cluster logistics, ναυπηγοεπισκευής και διεθνούς διακίνησης φορτίων.
Οι πρόσθετες επενδύσεις που προωθούνται στο ελληνικό λιμενικό σύστημα -μεταξύ των οποίων και η αναβάθμιση των ναυπηγείων Ελευσίνας σε σύγχρονο λιμενικό hub- ενισχύουν περαιτέρω την εφοδιαστική αλυσίδα της χώρας, λειτουργώντας συμπληρωματικά προς τον Πειραιά.
Ο πρόεδρος της ΟΛΠ Α.Ε., Han Chao, μιλά στη «Ν» για την αναμενόμενη ανάκαμψη των όγκων, τις στρατηγικές επενδύσεις που ενισχύουν τον ρόλο του Πειραιά στη Μεσόγειο, τη σχέση Ελλάδας – Κίνας και τις νέες προοπτικές συνεργειών που αναδύονται.
«Ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων έχει ανέλθει και παραμένει στα 5 κορυφαία λιμάνια της Ευρώπης και στα 50 μεγαλύτερα του κόσμου» τονίζει ο ίδιος, επισημαίνοντας ότι από τα επόμενα έτη θα ξεκινήσει να καταγράφεται σταδιακά ουσιαστική ανάκαμψη στους όγκους, ιδίως στα mega container vessels.
Σημειώνει, εξάλλου, ότι παρά τις έντονες γεωπολιτικές αναταράξεις, η συνεργασία με όρους αμοιβαίου οφέλους παραμένει η κυρίαρχη τάση της εποχής, ανοίγοντας νέους δρόμους ανάπτυξης τόσο για την Κίνα όσο και για την Ελλάδα.
«Το λιμάνι του Πειραιά αποτελεί έμπρακτο παράδειγμα αυτής της προοπτικής, αποδεικνύοντας ότι οι στρατηγικές ξένες επενδύσεις μπορούν να ενισχύσουν την οικονομία, την απασχόληση και τη διεθνή θέση της χώρας», σημειώνει ο κ. Han Chao.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης στη «Ν»:
Με τη σταδιακή ομαλοποίηση της Διώρυγας του Σουέζ, εκτιμάτε ότι ο Πειραιάς θα ανακτήσει τα χαμένα φορτία; Πότε προβλέπετε ουσιαστική αύξηση στα volumes και πώς προετοιμάζεται ο ΟΛΠ;
«Η γεωγραφική θέση του Πειραιά, σε άμεση γειτνίαση με τη Διώρυγα του Σουέζ, αποτελεί διαχρονικά ένα από τα μεγαλύτερα στρατηγικά μας πλεονεκτήματα.
Η σταδιακή αποκατάσταση της κανονικότητας στις διελεύσεις αναμένεται να επιτρέψει την προοδευτική επαναφορά σημαντικών όγκων φορτίων, καθώς οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες προσαρμόζουν εκ νέου τα δρομολόγιά τους στις παραδοσιακές γραμμές Asia – Europe.
Παρά τις διεθνείς αναταράξεις των τελευταίων ετών, η μακροπρόθεσμη εικόνα του λιμένα Πειραιά παραμένει εξαιρετικά ισχυρή: Ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων έχει ανέλθει και παραμένει στα 5 κορυφαία λιμάνια της Ευρώπης και στα 50 μεγαλύτερα του κόσμου. Ακόμη και την περίοδο 2023-2024, όπου διεθνείς κρίσεις οδήγησαν σε προσωρινές ανακατευθύνσεις δρομολογίων, η πτώση στον Πειραιά ήταν περιορισμένη – γεγονός που αποδεικνύει τη διαχρονική και διατηρήσιμη ανταγωνιστικότητά του.
Με αυτά τα δεδομένα, εκτιμούμε ότι από τα επόμενα έτη θα ξεκινήσει να καταγράφεται σταδιακά ουσιαστική ανάκαμψη στους όγκους, ιδίως στα mega container vessels που εξυπηρετούν τη γραμμή Ασίας – Ευρώπης.
Ο ΟΛΠ ήδη προετοιμάζεται με στοχευμένες επενδύσεις σε υποδομές, εξοπλισμό και επιχειρησιακή αποδοτικότητα, ώστε να αξιοποιήσει πλήρως την ομαλοποίηση του διεθνούς περιβάλλοντος και να ενισχύσει την ελκυστικότητα του Πειραιά ως βασικού κόμβου διαμετακόμισης».
Με την ολοκλήρωση του Car Terminal και την επικείμενη υπόγεια οδική σύνδεση με τον πρώην ΟΔΔΥ, ποια οφέλη αναμένετε στη ροή φορτίων και την ανταγωνιστικότητα του λιμένα;
«Η επέκταση του Car Terminal και η δημιουργία της υπόγειας οδικής σύνδεσης με τον πρώην ΟΔΔΥ αποτελούν κρίσιμες παρεμβάσεις, που θωρακίζουν την ανταγωνιστικότητα του λιμένα Πειραιά.
Με τις νέες υποδομές, ο λιμένας ενισχύει ουσιαστικά τον ρόλο του ως εξειδικευμένου hub για ολόκληρη τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Η σύνδεση θα βελτιώσει σημαντικά τη ροή των φορτίων, μειώνοντας χρόνους μεταφοράς, αποσυμφορώντας το οδικό δίκτυο και επιτρέποντας αποτελεσματικότερη διαχείριση των ροών εισαγωγής, εξαγωγής και μεταφόρτωσης.
Επιπλέον, θα δημιουργήσει προοπτικές για διατροπική συνδεσιμότητα προς την ηπειρωτική Ευρώπη, ενισχύοντας τις δυνατότητες για σύγχρονες υπηρεσίες logistics και παροχή προστιθέμενης αξίας, προσαρμοσμένες στις ανάγκες των εταιρειών».
Ποιες υπηρεσίες στοχεύετε να αναβαθμίσετε ώστε να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος;
«Με συνέπεια και προσήλωση στο όραμά μας, προχωρούμε στον σχεδιασμό και τις απαιτούμενες αναβαθμίσεις, με στόχο η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη να αποκτήσει σύγχρονες υποδομές, που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της
διεθνούς ναυπηγοεπισκευής.
Ήδη υλοποιούνται έργα, όπως η αναβάθμιση των ηλεκτροδοτήσεων για εργασίες επισκευής, καθώς και η ανανέωση κρίσιμου εξοπλισμού – μεταξύ αυτών και οι νέοι γερανοί που έχουν ήδη εγκατασταθεί.
Ως διαχειριστής υποδομών, ο ΟΛΠ δεν παρέχει απευθείας υπηρεσίες επισκευής. Ωστόσο, οι επενδύσεις μας δημιουργούν ένα πιο αξιόπιστο, λειτουργικό και σύγχρονο περιβάλλον για τις τοπικές επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους της Ζώνης, ενισχύοντας ουσιαστικά τη θέση του λιμένα Πειραιά ως διεθνούς κέντρου ναυπηγοεπισκευής».
Υπάρχει ενδιαφέρον από την COSCO SHIPPING για νέες επενδύσεις στα logistics και στη σιδηροδρομική διασύνδεση του Πειραιά; Σε ποια κατεύθυνση κινείται το επενδυτικό πλάνο;
«Ένα νέο πλάνο υποδομών, αξίας άνω των 50 εκατ. ευρώ, που θα ενισχύσει περαιτέρω το logistics cluster του Πειραιά, βρίσκεται ήδη σε στάδιο σχεδιασμού.
Οι επενδύσεις αυτές στοχεύουν τόσο στην πλήρη αναμόρφωση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων όσο και στη δημιουργία νέων υποδομών και υπηρεσιών που θα ενδυναμώσουν την εφοδιαστική αλυσίδα.
Κεντρικός άξονας είναι η ανάπτυξη υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας, όπως customized logistics solutions, που θα μετατρέψουν τον λιμένα Πειραιά σε έναν ολοκληρωμένο κόμβο διαχείρισης προϊόντων.
Παράλληλα, εξετάζονται παρεμβάσεις που θα ενισχύσουν τη σιδηροδρομική διασύνδεση, ενισχύοντας τη διατροπικότητα και τη ροή των φορτίων προς την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη».
Εν όψει της υποχρεωτικής χρήσης OPS από το 2030-2035, πού βρίσκεται ο ΟΛΠ ως προς την ανάπτυξη των αναγκαίων ενεργειακών υποδομών και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα συμμόρφωσης;
«Ο Οργανισμός παραμένει πλήρως προσηλωμένος στη συμμόρφωση με τους στόχους και τα χρονοδιαγράμματα της Ε.Ε., εφαρμόζοντας αυστηρά περιβαλλοντικά πρότυπα και προχωρώντας σταδιακά στην ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών και υπηρεσιών που θα στηρίξουν την πράσινη μετάβαση του λιμένα, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητά του.
Ο ΟΛΠ έχει ολοκληρώσει όλες τις αναγκαίες τεχνικές και επιχειρησιακές μελέτες, συμπεριλαμβανομένων των προγραμμάτων EALING και CIPORT.
Το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία πέντε θέσεων OPS για το ferry terminal και τεσσάρων για την κρουαζιέρα, ενώ ο νέος προβλήτας της κρουαζιέρας θα παραδοθεί πλήρως έτοιμος για σύνδεση με τα συστήματα OPS.
Παράλληλα, αναγνωρίζουμε ότι η μετάβαση στα συστήματα cold ironing αποτελεί σημαντική πρόκληση για όλα ανεξαιρέτως τα λιμάνια της Μεσογείου, κυρίως λόγω των εξαιρετικά υψηλών ενεργειακών απαιτήσεων των σύγχρονων πλοίων.
Το βασικό ζήτημα που παραμένει σε εκκρεμότητα αφορά την εξασφάλιση της απαιτούμενης ηλεκτρικής ισχύος, ζητούμενο που απαιτεί και συνολικότερο σχεδιασμό από τρίτους φορείς».
Δεδομένου ότι οι διεθνείς operators φέρνουν μαζί τους κεφάλαια, σταθερή πελατειακή βάση και παγκόσμια δικτύωση, πώς σκοπεύει ο ΟΛΠ να διατηρήσει τον Πειραιά σε θέση στρατηγικού hub απέναντι στον αυξανόμενο ανταγωνισμό από άλλα μεσογειακά και ευρωπαϊκά λιμάνια; Απαιτούνται νέες στρατηγικές συνεργασίες ή αναπροσαρμογή επενδυτικού μοντέλου;
«Ο λιμένας Πειραιά κατέχει ισχυρή στρατηγική θέση στη Μεσόγειο, την Αδριατική και τη Μαύρη Θάλασσα, αποτελώντας κομβικό διάδρομο του διεθνούς εμπορίου μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.
Η ΟΛΠ Α.Ε., με βασικό μέτοχο μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες παγκοσμίως και μέλος της Ocean Alliance, εξασφαλίζει σταθερή ροή φορτίων, υψηλή διασυνδεσιμότητα και παγκόσμια δικτύωση, που καθιστούν τον Πειραιά ένα από τα πλέον αξιόπιστα και ανταγωνιστικά λιμάνια της περιοχής.
Παράλληλα, ο ΟΛΠ διατηρεί ισχυρές συνεργασίες με κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες σε όλες τις δραστηριότητες του λιμένα – από τα εμπορευματοκιβώτια και την κρουαζιέρα, μέχρι τις υπηρεσίες logistics.
Τα μεγάλα βάθη, οι ευνοϊκές καιρικές συνθήκες, οι σύγχρονες υποδομές και η στρατηγική μας στην πράσινη μετάβαση αποτελούν διακριτά και ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του λιμένα Πειραιά, που διατηρούν αναλλοίωτο τον ρόλο του ως στρατηγικού hub.
Προτεραιότητά μας παραμένει η συνεχής αναβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών, η στοχευμένη επέκταση των επενδύσεων και η αξιοποίηση στρατηγικών συνεργασιών που δημιουργούν προστιθέμενη αξία.
Με αυτή την προσέγγιση, ο λιμένας Πειραιά συνεχίζει να αναδεικνύεται σε ηγετικό κόμβο διαμετακόμισης, ικανό να ανταποκρίνεται δυναμικά στις προκλήσεις και τον αυξανόμενο ανταγωνισμό της περιοχής».
Πώς αξιολογείτε τη σημερινή σχέση Ελλάδας – Κίνας σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο; Πιστεύετε ότι η συνεργασία μπορεί να επηρεαστεί από ευρύτερες γεωπολιτικές εξελίξεις; Και, αν ναι, πώς προετοιμάζεται ο ΟΛΠ για τέτοιου τύπου προκλήσεις;
«Η σημερινή διεθνής πραγματικότητα παραμένει περίπλοκη και ασταθής, επηρεάζοντας την οικονομική παγκοσμιοποίηση και την πορεία ανάπτυξης όλων των χωρών.
Ωστόσο, πιστεύουμε ακράδαντα ότι η ανθρωπότητα αποτελεί μια κοινότητα με κοινό μέλλον και πως η συνεργασία με όρους αμοιβαίου οφέλους εξακολουθεί να αποτελεί τη βασική τάση της εποχής μας και τον δρόμο για τη μελλοντική ανάπτυξη τόσο για την Κίνα όσο και για την Ελλάδα.
Το λιμάνι του Πειραιά αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας επιτυχημένης, αμοιβαία επωφελούς συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών.
Είναι ένα μοντέλο που αναδεικνύει πώς οι ξένες επενδύσεις μπορούν να στηρίξουν την απασχόληση, να ενισχύσουν την οικονομία και να αναβαθμίσουν τον ρόλο της Ελλάδας ως διεθνούς εμπορικού κόμβου.
Στο πλαίσιο αυτό, η ΟΛΠ Α.Ε. επιταχύνει την ανάπτυξή της σε δύο βασικούς άξονες: τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την πράσινη ανάπτυξη.
Παράλληλα, επικεντρωνόμαστε σε τρεις στρατηγικές προτεραιότητες: πρώτον, στη διερεύνηση των ευκαιριών χρηματοδότησης και την αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων για τις εισηγημένες εταιρείες, δεύτερον, στην ενίσχυση της θέσης του Πειραιά ως διεθνούς κόμβου διακίνησης φορτίων, και τρίτον, στην επιτάχυνση της δημιουργίας ενός σύγχρονου κέντρου logistics που θα αναβαθμίσει περαιτέρω την εφοδιαστική αλυσίδα.
Ταυτόχρονα, ο Οργανισμός παραμένει προσηλωμένος στην εταιρική κοινωνική ευθύνη, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην οικονομική ανάπτυξη, την κοινωνική πρόοδο και την ευημερία της ελληνικής κοινωνίας.
Με αυτή τη στρατηγική, ο Πειραιάς συνεχίζει να ενισχύει τον ρόλο του ως ένα λιμάνι παγκόσμιας κλάσης, ικανό να ανταποκρίνεται στις προκλήσεις και τις ευκαιρίες του διεθνούς περιβάλλοντος».
