Εντυπωσιακά –και ταυτόχρονα ανησυχητικά– είναι τα πρώτα αποτελέσματα από τη λειτουργία του πιλοτικού δικτύου καμερών τεχνητής νοημοσύνης στην Αττική. Μέσα σε μόλις τέσσερις ημέρες (Τρίτη έως Παρασκευή), καταγράφηκαν πάνω από 1.500 σοβαρές τροχαίες παραβάσεις, αποτυπώνοντας το εύρος της παραβατικής οδηγικής συμπεριφοράς στους κεντρικούς οδικούς άξονες.
Πού καταγράφηκαν οι περισσότερες παραβάσεις
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία των ελέγχων:
- Λεωφόρος Συγγρού: Πάνω από 1.000 παραβάσεις για χρήση κινητού τηλεφώνου και μη χρήση ζώνης ασφαλείας, καθώς και 800 παραβάσεις ορίου ταχύτητας.
- Λεωφόρος Μεσογείων (ύψος Χαλανδρίου): 480 παραβιάσεις ερυθρού σηματοδότη.
- Λεωφόρος Βουλιαγμένης (ύψος Τήνου): 285 παραβιάσεις ερυθρού σηματοδότη.
Τα στοιχεία καταδεικνύουν ότι τα τροχαία αδικήματα παραμένουν καθημερινό φαινόμενο, ακόμη και σε δρόμους με αυξημένη αστυνόμευση.
Τα 8 σημεία της Αττικής όπου λειτουργούν οι κάμερες
Οι πρώτες κάμερες AI τοποθετήθηκαν σε κομβικά σημεία αυξημένης επικινδυνότητας, μετά από εισήγηση της ΕΛ.ΑΣ., καλύπτοντας τους εξής δήμους:
- Δήμος Αθηναίων: Πανεπιστημίου & Βασιλίσσης Σοφίας
- Αγία Παρασκευή: Μεσογείων & Χαλανδρίου
- Ραφήνα-Πικέρμι: Μαραθώνος & Φλέμινγκ
- Καλλιθέα: Συγγρού & Αγίας Φωτεινής
- Βάρη-Βούλα-Βουλιαγμένη: Ποσειδώνος & Ερμού
- Άλιμος: Ποσειδώνος & Αλίμου
- Ελληνικό-Αργυρούπολη: Βουλιαγμένης & Τήνου
- Φιλοθέη-Ψυχικό: Κηφισίας & Εθνικής Αντιστάσεως
Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα Καταγραφής Παραβάσεων
Κεντρικός πυλώνας της μεταρρύθμισης αποτελεί το Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων (Ε.Η.Σ.), το οποίο αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία έως το Πάσχα. Το σύστημα θα ενοποιεί δεδομένα από σταθερές και κινητές κάμερες, προσφέροντας:
- Αυτοματοποιημένη επεξεργασία, με άμεση αναγνώριση πινακίδων και κατηγοριοποίηση παραβάσεων.
- Ψηφιακή ενημέρωση των πολιτών, μέσω gov.gr ή SMS, καθώς και δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής ενστάσεων.
- Ταχύτητα και διαφάνεια, με περιορισμό της γραφειοκρατίας και άμεση εφαρμογή κυρώσεων, όπως η ψηφιακή αφαίρεση άδειας οδήγησης.
«Δεν υιοθετούμε μια λογική τιμωρίας, αλλά επενδύουμε στην πρόληψη και στην αλλαγή της οδηγικής συμπεριφοράς», δήλωσε ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου, υπογραμμίζοντας ότι βασικός στόχος είναι η προστασία της ανθρώπινης ζωής.
Επέκταση του δικτύου καμερών σε όλη τη χώρα
Ο σχεδιασμός προβλέπει τη σταδιακή επέκταση του συστήματος σε 2.500 σημεία πανελλαδικά, με:
- 2.000 σταθερές κάμερες
- 500 κάμερες σε λεωφορεία
Παράλληλα, θα ενσωματωθούν οι 388 κάμερες της Περιφέρειας Αττικής, καθώς και εκείνες της Αττικής Οδού.
Πέρα από την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, το νέο πλαίσιο στοχεύει και στη βελτίωση της εισπραξιμότητας των προστίμων, η οποία σήμερα παραμένει κάτω από το 10%, εξασφαλίζοντας έσοδα για τους Δήμους και επιτρέποντας στην Αστυνομία να επικεντρωθεί στην ουσιαστική αστυνόμευση.
