Η κατάσταση στη Μέση Ανατολή συνεχίζει να προκαλεί έντονη ανησυχία στον ναυτιλιακό κόσμο, καθώς η σύγκρουση Ισραήλ – Ιράν δεν δείχνει σημάδια αποκλιμάκωσης. Παρότι η ναυσιπλοΐα στα Στενά του Ορμούζ, ένα από τα σημαντικότερα θαλάσσια περάσματα για τη μεταφορά πετρελαίου, συνεχίζεται, οι κίνδυνοι για την ασφάλεια των πλοίων παραμένουν υψηλοί.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, δήλωσε ότι οι επιπτώσεις της κρίσης είναι ήδη εμφανείς, με την τιμή του πετρελαίου να καταγράφει αύξηση έως και 10% μέσα σε λίγες ημέρες. Τόνισε ότι η κυβέρνηση έχει ήδη λάβει μέτρα για την προστασία Ελλήνων πολιτών στην περιοχή, ενώ έχουν σταλεί ειδικές οδηγίες σε πλοία ελληνικής σημαίας που βρίσκονται κοντά στα Στενά του Ορμούζ.
Επιπλέον, το Λιμενικό Σώμα βρίσκεται σε αυξημένη επιχειρησιακή ετοιμότητα, καθώς δεν αναμένεται σύντομα αποκλιμάκωση των συγκρούσεων. Στόχος είναι η διαρκής ενημέρωση των πλοίων και η προστασία των Ελλήνων ναυτικών.
Σύμφωνα με το Κοινό Κέντρο Ναυτιλιακών Πληροφοριών (JMIC), τα Στενά του Ορμούζ παραμένουν ανοικτά και η εμπορική κίνηση συνεχίζεται. Παρ’ όλα αυτά, οι ναυτιλιακές εταιρείες καλούνται να επανεξετάσουν τα σχέδιά τους για την ασφάλεια των πληρωμάτων και των πλοίων σε περίπτωση κλιμάκωσης.
Παράγοντες της αγοράς, όπως η εταιρεία ανάλυσης Kpler, παρακολουθούν στενά τυχόν αλλαγές στη ναυσιπλοΐα, ενώ πολλοί πλοιοκτήτες αρχίζουν να αποφεύγουν τη διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα και τον Περσικό Κόλπο, επιλέγοντας πιο μακρινές – αλλά ασφαλέστερες – διαδρομές.
Η ναυτιλιακή οργάνωση BIMCO έχει απευθύνει έκκληση στους πλοιοκτήτες να εφαρμόσουν αυστηρά πρωτόκολλα ασφαλείας. Παράλληλα, επισημαίνεται ότι σε περιόδους κρίσης, ακόμα και πλοία που δεν συνδέονται άμεσα με τα εμπλεκόμενα κράτη μπορούν να βρεθούν στο στόχαστρο, όπως συνέβη κατά τη διάρκεια των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα.
Αναλυτές εκτιμούν ότι το Ιράν δύσκολα θα προχωρήσει στο κλείσιμο των Στενών, καθώς κάτι τέτοιο θα επηρέαζε και το εμπόριο των γειτονικών αραβικών κρατών, προκαλώντας ευρύτερες αντιδράσεις.
Ωστόσο, η αστάθεια στην περιοχή έχει ήδη οδηγήσει σε σημαντικές μειώσεις στη διέλευση από τη Διώρυγα του Σουέζ – έως και 60% σε σχέση με πριν τις επιθέσεις – παρά τις προσπάθειες των αιγυπτιακών αρχών να δελεάσουν τα πλοία με εκπτώσεις στα τέλη.
Όσον αφορά τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η επιστροφή τους στην Ερυθρά Θάλασσα φαίνεται πλέον απίθανη. Η αύξηση του κόστους ασφάλισης για τα πλοία και το φορτίο, καθώς και οι καθυστερήσεις από τις εναλλακτικές διαδρομές, έχουν οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των τιμών.
Σύμφωνα με την εταιρεία Xeneta, οι τιμές μεταφοράς από την Άπω Ανατολή προς τη Βόρεια Ευρώπη έχουν αυξηθεί κατά 62%, ενώ προς τις ΗΠΑ αγγίζουν το 165% σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2023.
Η κατάσταση παραμένει ρευστή, και ο ναυτιλιακός τομέας συνεχίζει να παρακολουθεί τις εξελίξεις με ιδιαίτερη προσοχή, λαμβάνοντας τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλεια ανθρώπων και φορτίων.