Η κατάσταση στη ναυτιλία αναμένεται να γίνει ακόμα πιο πιεσμένη λόγω της άμεσης αντίδρασης της Κίνας στις αυξήσεις δασμών που αποφάσισε ο Ντόναλντ Τραμπ. Αναλυτές προειδοποιούν ότι οι συνέπειες της τρέχουσας κατάστασης και τα πιθανά αντίμετρα στην παγκόσμια οικονομία δεν έχουν ακόμα εκτιμηθεί πλήρως. Παράλληλα, αν οι διαπραγματεύσεις που γίνονται παρασκηνιακά δεν φέρουν αποτέλεσμα, οι επιπτώσεις αναμένονται να γίνουν εμφανείς στο τέλος του έτους.
Μετά τις ανακοινώσεις Τραμπ, το υπουργείο Οικονομικών της Κίνας ανακοίνωσε ότι θα επιβάλει νέους δασμούς 34% σε όλα τα αμερικανικά προϊόντα, ως αντίμετρο στους δασμούς του Αμερικανού προέδρου. Οι νέοι αυτοί δασμοί θα ισχύσουν από τις 10 Απριλίου και προστίθενται στους φόβους για πιθανή ύφεση στην παγκόσμια οικονομία.
Σύμφωνα με στελέχη από ναυλομεσιτικά γραφεία, οι εμπορικές διαδρομές στην περιοχή του Ινδο-Ειρηνικού και του Ατλαντικού πλήττονται περισσότερο από τους δασμούς των ΗΠΑ, καθώς αποτελούν ζωτικό κομμάτι της παγκόσμιας εμπορικής αλυσίδας. Οι εταιρείες διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων αναφέρουν ότι τα μέτρα προστασίας από τις ΗΠΑ είναι πιο σφοδρά από ό,τι αναμενόταν, με αποτέλεσμα να μειώνεται η ζήτηση για μεταφορές εμπορευμάτων στις δυτικές και ανατολικές ακτές των ΗΠΑ. Επίσης, τα αντίμετρα της Κίνας αναμένεται να μειώσουν περαιτέρω τη ζήτηση για μεταφορά εμπορευμάτων μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου.
Όπως σημειώνεται, ο πραγματικός αντίκτυπος στη ναυτιλιακή βιομηχανία αναμένεται να γίνει πιο εμφανής στα τρίτα και τέταρτα τρίμηνα του 2025. Προς το παρόν, όμως, δεν φαίνεται να υπάρχει κάποια μεγάλη μείωση στη ζήτηση, καθώς πολλές παραγγελίες έχουν ήδη κλείσει και δεν έχουν σημειωθεί σημαντικές ακυρώσεις.
Όλα ανοιχτά
Μέχρι τώρα, οι εκτιμήσεις ανέφεραν ότι το αρχικό σοκ θα ξεπεραστεί και η προσαρμογή των εμπορικών ροών θα οδηγήσει σε σταδιακή ανάκαμψη. Ωστόσο, αν και άλλες χώρες ακολουθήσουν το παράδειγμα της Κίνας και λάβουν αντίστοιχα μέτρα, η ναυτιλιακή βιομηχανία θα αναγκαστεί να βρει νέες διαδρομές και πελάτες. Αν αυτό δεν συμβεί, ο κλάδος θα αντιμετωπίσει ακόμη μεγαλύτερες προκλήσεις.
Η αλλαγή των εμπορικών ροών μπορεί να φέρει και ευκαιρίες, καθώς η ναυτιλία συχνά ωφελείται από τις μετατοπίσεις του εμπορίου. Στην περίπτωση αυτή, δεν αποκλείεται να δούμε καλύτερα αποτελέσματα σε άλλες αγορές, όπως για παράδειγμα στο εμπόριο Ασίας-Ευρώπης.
Αναμονή για την αντίδραση
Η εταιρεία AP Moller-Maersk, ο κολοσσός της ναυτιλιακής βιομηχανίας, παραμένει επιφυλακτική και τονίζει ότι η κατάσταση δεν είναι θετική για την παγκόσμια οικονομία και το εμπόριο. Όπως αναφέρει, είναι πολύ νωρίς για να προβλέψει πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα, αλλά είναι σημαντικό να παρακολουθήσουν οι εξελίξεις και να προσαρμοστούν ανάλογα.
Αναφορικά με την αγορά πετρελαίου, οι ειδικοί εκτιμούν ότι τα δεξαμενόπλοια δεν θα επηρεαστούν σημαντικά, καθώς το πετρέλαιο και τα προϊόντα διύλισης εξαιρούνται από τα μέτρα του Τραμπ. Ωστόσο, αν η κατάσταση παραμείνει ως έχει ή χειροτερεύσει, ενδέχεται να μειωθεί η ζήτηση για πετρέλαιο.
Για τα bulk carriers, η εκτίμηση είναι ότι οι επιπτώσεις θα είναι περιορισμένες, αν και τα μέτρα των ΗΠΑ μπορεί να επηρεάσουν τις εξαγωγές σιτηρών. Όσον αφορά τη μεταφορά αερίου, το πλήγμα αναμένεται να είναι μικρό στην αρχή, αλλά η αγορά παραμένει ευάλωτη, καθώς οι ΗΠΑ είναι ένας από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς LNG και LPG.
Εντυπωσιακό είναι ότι, λίγες ώρες μετά την ανακοίνωση των νέων μέτρων, οι μετοχές των εταιρειών κρουαζιέρας στις ΗΠΑ υπέστησαν σημαντική πτώση, χάνοντας σχεδόν 10 δισ. δολάρια σε χρηματιστηριακή αξία, εξαιτίας των φόβων για ύφεση.