Η εικόνα της ναυλαγοράς για το χύδην ξηρό φορτίο παραμένει θολή, με τις προοπτικές να χαρακτηρίζονται αβέβαιες. Αιτίες είναι η ασθενής ζήτηση, οι διαρκείς γεωπολιτικές εντάσεις και οι αλλαγές στις εμπορικές συνήθειες παγκοσμίως.
Ο Αριστείδης Πίττας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της EuroDry Ltd.—μιας ναυτιλιακής εταιρείας εισηγμένης στο αμερικανικό χρηματιστήριο—έδωσε το στίγμα της κατάστασης με αφορμή τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου του 2025. Όπως δήλωσε, η εταιρεία βρέθηκε «πλήρως εκτεθειμένη» στις πιέσεις της αγοράς, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα τα προβλεπόμενα χαμηλά αποτελέσματα. Τόνισε ότι η χαμηλή ζήτηση από την Κίνα, η επιβράδυνση της παραγωγής χάλυβα, η μείωση στη χρήση θερμικού άνθρακα και οι συνεχιζόμενες πολεμικές συγκρούσεις σε Ουκρανία και Γάζα διαμορφώνουν ένα δύσκολο περιβάλλον για τη ναυτιλία ξηρού φορτίου.
Μέσα σε αυτή τη συγκυρία, η EuroDry επιλέγει να κινείται ευέλικτα. Αντί να δεσμεύεται με μακροχρόνιες ναυλώσεις σε χαμηλές τιμές, προτιμά τις βραχυχρόνιες ευκαιρίες, με στόχο να αξιοποιεί καλύτερα τις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς.
Στο μεταξύ, η εταιρεία συνεχίζει το πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών που έχει θέσει σε εφαρμογή. Μέχρι στιγμής έχει επενδύσει 5,3 εκατομμύρια δολάρια για την επαναγορά 334.674 μετοχών, στο πλαίσιο ενός σχεδίου που φτάνει συνολικά τα 10 εκατομμύρια δολάρια. Παράλληλα, παραμένει ανοιχτή σε νέες επενδυτικές ευκαιρίες και κινήσεις ανανέωσης του στόλου της. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πρόσφατη πώληση του πλοίου M/V Tasos, η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο αξιολόγησης κόστους και απόδοσης ενόψει εργασιών συντήρησης.
Όσον αφορά τα οικονομικά μεγέθη του πρώτου τριμήνου του 2025, τα συνολικά καθαρά έσοδα της EuroDry ανήλθαν στα 9,2 εκατομμύρια δολάρια – καταγράφοντας μείωση 36,2% σε σχέση με τα 14,4 εκατ. δολ. του αντίστοιχου τριμήνου το 2024. Η μείωση οφείλεται κυρίως στα χαμηλότερα ποσοστά χρονοναύλωσης.
Κατά μέσο όρο, η εταιρεία διέθετε 12,8 ιδιόκτητα πλοία σε λειτουργία το πρώτο τρίμηνο του 2025, με κάθε πλοίο να αποφέρει ημερήσιο έσοδο 7.167 δολαρίων. Το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, λειτουργούσαν 13 πλοία με ημερήσιο μέσο όρο 12.455 δολάρια, δείχνοντας έτσι τη σημαντική πίεση που ασκείται στα έσοδα.
Τα έξοδα ταξιδιού αυξήθηκαν ελαφρώς στα 1,7 εκατ. δολάρια, κυρίως λόγω κόστους επανατοποθέτησης πλοίων, ενώ τα λειτουργικά έξοδα έφτασαν τα 6,6 εκατ. δολάρια, ανεβασμένα από τα 6,2 εκατ. δολάρια το πρώτο τρίμηνο του 2024. Η αύξηση οφείλεται κυρίως σε μεγαλύτερα έξοδα για ανταλλακτικά και συντήρηση. Όσο για τις αποσβέσεις, σημειώθηκε μια μικρή μείωση, στα 3,2 εκατ. δολάρια από 3,4 εκατ. το προηγούμενο έτος.
Μέσα σε ένα ασταθές περιβάλλον, η EuroDry επιλέγει τη στρατηγική ευελιξίας, κρατώντας χαμηλά το ρίσκο και αναζητώντας έξυπνες κινήσεις που θα της δώσουν πλεονέκτημα όταν οι συνθήκες βελτιωθούν.