Η παγκόσμια αγορά δεξαμενόπλοιων βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε μια φάση μεγάλης αβεβαιότητας, κυρίως λόγω των κυρώσεων που έχουν επιβληθεί στις εξαγωγές πετρελαίου από τη Βενεζουέλα, το Ιράν και τη Ρωσία από ΕΕ, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ.
Σύμφωνα με τους αναλυτές της ναυλομεσιτικής εταιρείας Xclusiv, τα μέτρα αυτά έχουν οδηγήσει σε σημαντικές αλλαγές στις παγκόσμιες εμπορικές ροές, καθώς μεγάλος αριθμός πλοίων έχει τεθεί εκτός αγοράς.
Ενδείξεις για Επανένταξη Ορισμένων Παικτών
Παρά την πίεση των κυρώσεων, οι αναλυτές παρατηρούν ότι η κατάσταση μπορεί να αλλάξει. Οι διαπραγματεύσεις για τα πυρηνικά του Ιράν έχουν ξεκινήσει εκ νέου, ενώ η πολιτική κατάσταση στη Βενεζουέλα δείχνει σημάδια σταθεροποίησης. Ακόμα και η Ρωσία εξακολουθεί να συμμετέχει σε συζητήσεις για την παγκόσμια ενεργειακή πολιτική, παρά τις διεθνείς εντάσεις.
Δεκάδες Πλοία Εκτός Αγοράς
Επί του παρόντος, περίπου 470 δεξαμενόπλοια, δηλαδή σχεδόν το 10% του παγκόσμιου στόλου, έχουν τεθεί ουσιαστικά στο περιθώριο λόγω των κυρώσεων.
Τα περισσότερα ανήκουν στις κατηγορίες Aframax/LR2, Suezmax και VLCC, με συνολική χωρητικότητα σχεδόν 56 εκατομμυρίων DWT. Η πλειονότητα αυτών των πλοίων είναι μεγάλης ηλικίας – πάνω από 19 ετών – και δύσκολα μπορούν να ανταποκριθούν στις σημερινές τεχνικές και περιβαλλοντικές απαιτήσεις.
Τι Σημαίνει η Πιθανή Άρση των Κυρώσεων;
Σε περίπτωση που αρθούν οι κυρώσεις, δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι αυτά τα πλοία θα επιστρέψουν αυτόματα στην αγορά. Αν και κάποια νεότερα πλοία θα μπορούσαν να επανενταχθούν γρήγορα, τα περισσότερα είναι παλιά και δεν θα πληρούν τις σύγχρονες προδιαγραφές.
Οι κορυφαίοι ναυλωτές, μάλιστα, ενδέχεται να μην τα εξετάσουν καν ως επιλογές. Το πιθανότερο σενάριο για αυτά τα γερασμένα πλοία είναι η διάλυση, δηλαδή η απόσυρση και η ανακύκλωση.
Μείωση της Προσφοράς Αντί για Υπερπροσφορά
Αν τελικά πολλά από αυτά τα πλοία οδηγηθούν σε διαλυτήρια, το αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι μείωση της συνολικής προσφοράς, αντί για αύξηση.
Αυτό αποκτά ιδιαίτερη σημασία αν αναλογιστούμε ότι, ενώ υπάρχουν 1.189 δεξαμενόπλοια σε παραγγελία (102 εκατομμύρια DWT), θα χρειαστούν χρόνια μέχρι να παραδοθούν. Στο μεταξύ, ο υπάρχων στόλος γερνάει, με το 60% να ξεπερνά τα 16 έτη έως το 2027.
Νέες Εμπορικές Ροές και Ευκαιρίες
Η άρση των κυρώσεων δεν θα επηρεάσει μόνο την προσφορά, αλλά και τη διαμόρφωση νέων εμπορικών διαδρομών. Ιρανικό και βενεζουελανό πετρέλαιο μπορεί να επιστρέψει στις αγορές, επαναφέροντας γραμμές που ήταν ανενεργές για χρόνια και βελτιώνοντας την αποδοτικότητα των θαλάσσιων μεταφορών.
Αν η ζήτηση παραμείνει ισχυρή – κάτι που ακόμη δεν είναι βέβαιο – θα μπορούσε να υπάρξει νέα ώθηση για τον κλάδο.
Προς Έναν Νέο Μετασχηματισμό της Αγοράς
Συνολικά, οι αναλυτές της Xclusiv βλέπουν μια περίοδο έντονων αλλαγών για την αγορά δεξαμενόπλοιων. Η πιθανή άρση των κυρώσεων, ο γερασμένος στόλος και οι κανονιστικές απαιτήσεις δημιουργούν τις προϋποθέσεις για έναν μετασχηματισμό, όπου η ανανέωση του στόλου και η επιστροφή της “παραγκωνισμένης” χωρητικότητας θα κρίνουν το μέλλον του κλάδου.