Μέχρι το τέλος του 2025, ο παγκόσμιος στόλος πλοίων που μπορούν να λειτουργούν με εναλλακτικά καύσιμα αναμένεται να ξεπεράσει τα 1.000 πλοία. Αυτή η εξέλιξη οφείλεται στον εντυπωσιακό αριθμό νέων παραδόσεων πλοίων διπλού καυσίμου από ναυπηγεία σε όλο τον κόσμο. Σύμφωνα με την ανάλυση της Lloyd’s List, βασισμένη σε στοιχεία του DNV Alternative Fuel Insight, το 2025 προβλέπεται να είναι χρονιά-ορόσημο, καθώς αναμένονται 285 νέες παραδόσεις τέτοιων πλοίων, ενώ επτά ακόμη βρίσκονται υπό μετασκευή.
Σε σχέση με το 2024, όταν παραδόθηκαν 198 πλοία διπλού καυσίμου, η αύξηση είναι σημαντική – φτάνει το 48%. Το LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) συνεχίζει να κυριαρχεί ως το βασικό εναλλακτικό καύσιμο, αποτελώντας το 75% των νέων παραδόσεων για το 2025, ενώ το υπόλοιπο αφορά κυρίως πλοία που θα χρησιμοποιούν μεθανόλη. Αν και το LNG έχει χαρακτηριστεί ως μεταβατικό καύσιμο στην πορεία προς την απανθρακοποίηση, οι νέοι κανονισμοί του ΙΜΟ που αναμένεται να εγκριθούν τον Οκτώβριο, δημιουργούν προβληματισμό στον κλάδο για το κατά πόσο ευνοούν περαιτέρω επενδύσεις σε αυτόν τον τύπο πλοίων.
Η ανησυχία είναι έντονη και στον χώρο της ελληνικής ναυτιλίας. Η Μελίνα Τραυλού, πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, τόνισε ότι η έλλειψη αναγνώρισης του ρόλου των μεταβατικών καυσίμων υπονομεύει τις μέχρι τώρα επενδύσεις. Παρόμοια θέση εξέφρασε και ο Πάνος Κουρκουντής από τη Martecma, σημειώνοντας ότι τα νέα μέτρα είναι άδικα για τα πλοία διπλού καυσίμου, καθώς το κόστος χρήσης LNG είναι υψηλότερο σε σχέση με το παραδοσιακό VLSFO, ακόμα και μετά την επιβολή προστίμων.
Η μετάβαση προς πιο «πράσινες» επιλογές είναι ιδιαίτερα έντονη στον τομέα των containerships. Περίπου τα μισά από τα νέα πλοία αυτού του είδους που θα παραδοθούν μέσα στο 2025 θα είναι διπλού καυσίμου. Συγκεκριμένα, αναμένονται 120 νέα containerships, εκ των οποίων τα 81 με δυνατότητα χρήσης LNG και τα 39 με μεθανόλη. Παράλληλα, μεγάλες εταιρείες όπως η CMA CGM και η Cosco έχουν ήδη ξεκινήσει προγράμματα μετατροπής των υπαρχόντων πλοίων τους σε dual-fuel με μεθανόλη.
Στον τομέα των πλοίων μεταφοράς οχημάτων, η τάση είναι εξίσου δυναμική. Από τα 60 νέα πλοία που αναμένεται να παραδοθούν το 2025, όλα –εκτός από ένα– θα είναι διπλού καυσίμου με LNG. Το μοναδικό πλοίο που διαφοροποιείται είναι ένα χωρητικότητας 9.300 οχημάτων της China Merchants Group, το οποίο θα μπορεί να λειτουργεί με μεθανόλη.
Ανάλογη εικόνα παρουσιάζουν και οι υπόλοιποι κλάδοι της ναυτιλίας. Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, προβλέπονται 39 νέες παραδόσεις, εκ των οποίων οι επτά θα χρησιμοποιούν μεθανόλη. Για το ξηρό φορτίο, αναμένονται τρία Ultramax bulk carriers με μεθανόλη και 14 με LNG.
Τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία έχουν επίσης σημαντικό ρόλο στη μετάβαση αυτή. Μέσα στο 2025, πρόκειται να παραδώσουν δέκα νέα κρουαζιερόπλοια διπλού καυσίμου – οκτώ με LNG και δύο με μεθανόλη. Στον τομέα των ro-ro πλοίων, η εταιρεία CLdN θα ενισχυθεί με πλοία LNG από τη Hyundai Mipo στη Νότια Κορέα, ενώ η Stena Group από τη Σουηδία θα παραλάβει τα πρώτα ro-ro πλοία μεθανόλης στον κόσμο, για δρομολόγια στην Ιρλανδική Θάλασσα.
Από αυτά τα πλοία της Stena, η ελληνική Attica Group έχει ήδη εξασφαλίσει με leasing δύο νέα E-Flexer, τα οποία θα παραδοθούν το 2027 και θα διαθέτουν κινητήρες διπλού ή και τριπλού καυσίμου – με δυνατότητα λειτουργίας με συμβατικά καύσιμα, βιοκαύσιμα, μεθανόλη ή μπαταρίες.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι στο ίδιο κινεζικό ναυπηγείο έχουν παραγγελθεί εννέα Ro-Pax πλοία (methanol-ready) από τον όμιλο Grimaldi, εκ των οποίων τα δύο προορίζονται για τις Μινωικές Γραμμές. Το συνολικό κόστος αυτού του μεγάλου ναυπηγικού προγράμματος φτάνει τα 1,3 δισ. δολάρια.