Μετά από μήνες εντατικών διαπραγματεύσεων, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) ενέκρινε τα πρώτα μεσοπρόθεσμα μέτρα για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη διεθνή ναυτιλία. Αν και πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα προς μια πιο πράσινη ναυτιλία, η συζήτηση γύρω από την αποτελεσματικότητα και τη ρεαλιστικότητα των μέτρων παραμένει ζωντανή.
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), σε επίσημη ανακοίνωσή της, εξέφρασε τον προβληματισμό της για το γεγονός ότι η συμφωνία εγκρίθηκε με απλή πλειοψηφία 63 κρατών-μελών, ενώ παράλληλα αρκετές χώρες κατέθεσαν επιφυλάξεις. Το πλαίσιο που διαμορφώθηκε αποτελεί προϊόν συμβιβασμού ανάμεσα σε διαφορετικά συμφέροντα και προτεραιότητες, γεγονός που, όπως σημειώνεται, δημιουργεί ανησυχίες για την υλοποίηση των στόχων που έχουν τεθεί.
Η πρόεδρος της ΕΕΕ, Μελίνα Τραυλού, υπογράμμισε ότι η ελληνική ναυτιλία χαιρετίζει τα θετικά στοιχεία της συμφωνίας, όπως η αναγνώριση της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» και η μετακύλιση του κόστους συμμόρφωσης στον εμπορικό διαχειριστή του πλοίου. Παράλληλα, εξέφρασε έντονη ανησυχία για τη μη αναγνώριση του κρίσιμου ρόλου των μεταβατικών καυσίμων – όπως το LNG – τα οποία έχουν ήδη προσελκύσει σημαντικές επενδύσεις και παίζουν καθοριστικό ρόλο στη μετάβαση προς τη βιωσιμότητα.
«Η ελληνική ναυτιλία παραμένει σταθερά προσηλωμένη στον στόχο της απαλλαγής του κλάδου από τον άνθρακα. Συνεχίζουμε να πρωτοστατούμε στην προώθηση διεθνών λύσεων που είναι κατάλληλες, εφαρμόσιμες και κυρίως ρεαλιστικές», δήλωσε χαρακτηριστικά η κ. Τραυλού.