Σφοδρές αντιδράσεις προκάλεσε στην Κίνα η απόφαση της διοίκησης Τραμπ να επιβάλει τέλη σε πλοία κινεζικής κατασκευής ή διαχείρισης που προσεγγίζουν αμερικανικά λιμάνια. Η απόφαση, που ανακοινώθηκε από το Γραφείο Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ, έρχεται έπειτα από μακρές διαπραγματεύσεις.
Ποια πλοία επηρεάζονται από τα νέα μέτρα
Τα νέα τέλη δεν περιορίζονται μόνο στα κινεζικά πλοία. Επεκτείνονται και σε άλλους τύπους πλοίων:
- Τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων (car carriers) επιβαρύνονται ανεξαρτήτως χώρας κατασκευής, εκτός αν είναι αμερικανικής προέλευσης.
- Πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG carriers) θα επιβαρυνθούν με τέλη μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, αν δεν έχουν ναυπηγηθεί στις ΗΠΑ.
Στο βάθος, δασμοί 145% στα κινεζικά προϊόντα
Η απόφαση για τα λιμενικά τέλη έρχεται λίγες ημέρες μετά την ανακοίνωση νέων δασμών ύψους 145% σε κινεζικά προϊόντα, ενισχύοντας περαιτέρω την ένταση μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας στον τομέα του εμπορίου.
Η επίσημη τοποθέτηση του Υπουργείου Εμπορίου της Κίνας
Το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας κατηγορεί τις ΗΠΑ ότι χρησιμοποιούν τους δασμούς καταχρηστικά και επιδιώκουν συμφωνίες με άλλες χώρες εις βάρος των συμφερόντων της Κίνας. Παρόλα αυτά, εκφράζει διάθεση για διάλογο και συνεργασία με στόχο τη μείωση των εμπορικών εντάσεων.
Αντιδράσεις από τους ναυτιλιακούς και ναυπηγικούς φορείς της Κίνας
Η Ένωση Ναυπηγικής Βιομηχανίας της Κίνας (CANSI) χαρακτήρισε τα νέα μέτρα άδικα και αντέδρασε έντονα, αποδίδοντας την παρακμή της αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας στον προστατευτισμό των ΗΠΑ. Παράλληλα, κάλεσε τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα να σταθεί ενάντια σε αυτή την πολιτική.
Η Ένωση Εφοπλιστών Κίνας (CSA) ζήτησε την άμεση διακοπή των διακρίσεων και των πολιτικά υποκινούμενων ενεργειών, επισημαίνοντας πως οι κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες λειτουργούν με βάση τους διεθνείς κανόνες και συμβάλλουν σταθερά στο παγκόσμιο εμπόριο.
Οι επιπτώσεις στο παγκόσμιο εμπόριο και την αμερικανική αγορά
Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ναυτιλίας (WSC) εξέφρασε ανησυχίες για σοβαρές επιπτώσεις στις επενδύσεις, προειδοποιώντας ότι οι νέες χρεώσεις θα αυξήσουν το κόστος μεταφορών και θα επιβαρύνουν τους Αμερικανούς εξαγωγείς. Σύμφωνα με το WSC, τα μέτρα αυτά πλήττουν κυρίως τα μεγαλύτερα και πιο αποδοτικά πλοία που μεταφέρουν κρίσιμα αγαθά.
Η στάση των ΗΠΑ και το σκεπτικό της απόφασης
Ο Υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ, Σον Νταφ, υπερασπίστηκε την απόφαση, δηλώνοντας ότι σηματοδοτεί την αρχή μιας νέας εποχής αμερικανικής υπεροχής στις μεταφορές.
Σύμφωνα με την απόφαση, οι βασικές χρεώσεις που θα εφαρμοστούν είναι:
- Τέλη $50 ανά τόνο net tonnage για κινεζικά πλοία, με ετήσια αύξηση $30 για τρία έτη.
- Τέλη $18 ανά τόνο ή $120 ανά κοντέινερ για πλοία κινεζικής κατασκευής, με ετήσια αύξηση $5.
- Τέλη $150 ανά μονάδα CEU για car carriers που δεν είναι αμερικανικά.
- Σταδιακοί περιορισμοί και τέλη στις εξαγωγές LNG μέσω ξένων πλοίων, σε βάθος 22 ετών.