Η μεγαλύτερη κατάσχεση κοντέινερ (2.435) στην ιστορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης πραγματοποιήθηκε στο λιμάνι του Πειραιά, στο πλαίσιο έρευνας της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας και της επιχείρησης με την κωδική ονομασία «Καλυψώ». Παράλληλα, όπως ανακοινώθηκε, απαγγέλθηκαν κατηγορίες σε έξι πρόσωπα, για την μεγάλη τελωνειακή απάτη με τα κινέζικα πατίνια.
Η εισαγγελία έβαλε στο στόχαστρο εγκληματικά δίκτυα που διαχειρίζονται ολόκληρο το δίκτυο των αγαθών που εισάγονται από την Κίνα στην Ε.Ε., συμπεριλαμβανομένης της διανομής μεταξύ των κρατών-μελών και των πωλήσεων σε πελάτες/καταναλωτές, αποφεύγοντας όμως τους τελωνειακούς δασμούς και διαπράττοντας απάτη μεγάλης κλίμακας στον τομέα του ΦΠΑ.
Κινέζοι εγκέφαλοι
Το κύκλωμα, σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, είχε ως επικεφαλής κινέζους οι οποίοι εμπλέκονται με το ξέπλυμα χρήματος και φέρεται να στέλνουν τα κέρδη πίσω στην Κίνα.
Κατά τη διάρκεια ερευνών που πραγματοποιήθηκαν στα τέλη Ιουνίου του 2025 σε τέσσερις χώρες συνελήφθησαν δέκα ύποπτοι.
Στην Ελλάδα, βάσει των στοιχείων που συνέλεξαν οι Αρχές, δύο τελωνειακοί υπάλληλοι κατηγορήθηκαν για απάτες που προκάλεσαν ζημία άνω των 871.000 ευρώ στον προϋπολογισμό της Ε.Ε. Επιπλέον, τέσσερις εκτελωνιστές κατηγορούνται για απάτες που αφορούν επίσης πάνω από 871.000 ευρώ σε διαφυγόντες δασμούς και φόρους. Την περασμένη Παρασκευή, ένας από τους εκτελωνιστές συνελήφθη, ενώ άλλοι τέσσερις κατηγορούμενοι τελούν υπό κράτηση από τον περασμένο Ιούνιο.
Η συλλογή περαιτέρω αποδεικτικών στοιχείων βρίσκεται σε εξέλιξη.
Πώς έφτασαν στα 2.435 εμπορευματοκιβώτια
Τα πρώτα 500 εμπορευματοκιβώτια κατασχέθηκαν κατά τις έρευνες του Ιουνίου. Επιπλέον 1.935 που βρίσκονταν σε διαμετακόμιση προς την Ε.Ε. κατασχέθηκαν κατά την άφιξή τους στο λιμάνι του Πειραιά, ανεβάζοντας το σύνολο σε 2.435 και καθιστώντας αυτήν την κατάσχεση τη μεγαλύτερη μέχρι σήμερα στην Ε.Ε. Η αξία αυτών των εμπορευματοκιβωτίων υπολογίζεται σε περίπου 250 εκατ. ευρώ.
Τουλάχιστον 500 εμπορευματοκιβώτια είναι γεμάτα με ηλεκτρικά ποδήλατα, 360 από τα οποία δεν είχαν δηλωθεί στο τελωνείο, αλλά με βάση τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούσε το εν λόγω κύκλωμα, μπορεί να υποτεθεί ότι θα δηλώνονταν ψευδώς και ότι θα υποτιμούνταν προκειμένου να παρακαμφθεί η πληρωμή δασμών αντιντάμπινγκ που ισχύει για τις εισαγωγές από την Κίνα. Κατά μέσο όρο, δηλωνόταν μόνο το 10% με 15% του πραγματικού αριθμού ηλεκτρικών ποδηλάτων σε ένα κοντέινερ. Η ζημία στον προϋπολογισμό της Ε.Ε. μόνο από αυτά τα ηλεκτρικά ποδήλατα εκτιμάται συντηρητικά σε 25 εκατομμύρια ευρώ σε μη καταβληθέντες τελωνειακούς δασμούς και σε 12,5 εκατομμύρια ευρώ σε απώλειες ΦΠΑ.
Εξαπατούσαν για χρόνια
Υπάρχει η υποψία ότι οι τελωνειακοί πράκτορες που ελέγχονται δήλωναν την ίδια ποσότητα κοντέινερ για εισαγωγή σε μηνιαία βάση επί χρόνια.
Αυτό το εγκληματικό δίκτυο δρούσε για περίπου οκτώ χρόνια, προκαλώντας απώλειες που υπολογίζονται σε τουλάχιστον 350 εκατομμύρια ευρώ σε τελωνειακούς δασμούς και 450 εκατομμύρια ευρώ σε ΦΠΑ. Από την επιδρομή του Ιουνίου και μετά, οι ελληνικές τελωνειακές αρχές έχουν παρατηρήσει μεγαλύτερη συμμόρφωση από τους εισαγωγείς στο λιμάνι του Πειραιά, οι οποίοι δηλώνουν πλέον τα εμπορεύματα τους σε τιμές που αντανακλούν καλύτερα την πραγματική τους αξία.
«Οργανωμένα εγκληματικά δίκτυα εξειδικεύονται σε αυτήν την απάτη εδώ και χρόνια, προκαλώντας σοβαρές ζημιές στις οικονομίες μας χωρίς να διατρέχουν σχεδόν κανέναν κίνδυνο. Η επιχείρηση “Καλυψώ” στέλνει ένα ξεκάθαρο μήνυμα στους εγκληματίες: οι κανόνες έχουν αλλάξει και δεν υπάρχουν πλέον ασφαλή καταφύγια για εσάς. Πρέπει τώρα να μετατρέψουμε αυτήν την εντυπωσιακή επιτυχία σε συστηματική προσπάθεια. Χρειαζόμαστε εξειδικευμένους και αφοσιωμένους αστυνομικούς, τελωνειακούς και φορολογικούς ερευνητές σε όλη την περιοχή της EPPO», δήλωσε η Ευρωπαία Εισαγγελέας Λάουρα Κοβέσι.
«Η συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία αποτελεί βασικό παράγοντα για την καταπολέμηση του οργανωμένου οικονομικού εγκλήματος και τη διασφάλιση των φορολογικών εσόδων της ΕΕ και των κρατών μελών της, προς όφελος του δίκαιου ανταγωνισμού και των πολιτών μας. Τα έσοδα – τόσο από τους δασμούς όσο και από τον ΦΠΑ επί των εισαγόμενων εμπορευμάτων στο λιμάνι του Πειραιά – παρουσιάζουν ήδη αύξηση, φθάνοντας τα 143 εκατομμύρια ευρώ τον Ιούλιο του 2025 σε σύγκριση με 139,9 εκατομμύρια ευρώ τον Ιούλιο του 2024, ενώ η πλήρης ψηφιοποίηση των διαδικασιών ελέγχου των τελωνειακών εγγράφων αυξάνει τη διαφάνεια και επιτρέπει την έγκαιρη αναγνώριση των μοτίβων παρανομίας και απάτης» , ανέφερε από την πλευρά του ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής.