Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει θέσει τη ναυπηγική βιομηχανία στο επίκεντρο της βιομηχανικής πολιτικής του, με στόχο την κατασκευή 250 εμπορικών πλοίων εντός της δεκαετίας. Όμως, η πραγματικότητα είναι πολύ πιο σύνθετη, σύμφωνα με έκθεση του Open Markets Institute με έδρα την Ουάσινγκτον.
Η σημερινή εικόνα των ΗΠΑ στη ναυπηγική
Σήμερα, οι Ηνωμένες Πολιτείες κατασκευάζουν μόλις το 0,13% των μεγάλων εμπορικών πλοίων παγκοσμίως. Σε σύγκριση, η Κίνα κατασκεύασε μόνο το 2024 περισσότερα πλοία (σε όρους χωρητικότητας) από όσα έχουν κατασκευαστεί συνολικά στις ΗΠΑ από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Η αμερικανική ναυπηγική βιομηχανία έχει συρρικνωθεί σημαντικά: από 180.000 εργαζομένους το 1975, σήμερα έχει χαθεί το 45% των θέσεων εργασίας και το 70% των ναυπηγείων.
Παρά το γεγονός ότι πάνω από το 80% των Αμερικανών επιθυμεί την επιστροφή της βιομηχανικής παραγωγής εντός ΗΠΑ, λιγότερο από το 20% δηλώνει πρόθυμο να εργαστεί στον συγκεκριμένο τομέα.
Ποιοι ναυπηγούν τα περισσότερα πλοία
Σήμερα, σχεδόν το 95% των νέων παραγγελιών ναυπηγικής παγκοσμίως κατευθύνεται σε τρεις χώρες: Κίνα, Νότια Κορέα και Ιαπωνία. Η Κίνα κατασκευάζει πάνω από 1.000 πλοία ετησίως, ενώ οι ΗΠΑ λιγότερα από 10.
Τα όρια της αμερικανικής παραγωγικής δυνατότητας
Σύμφωνα με τον James Lightbourn, επικεφαλής της Cavalier Shipping, μόλις τέσσερα αμερικανικά ναυπηγεία έχουν κατασκευάσει μεγάλα πλοία την τελευταία δεκαετία: General Dynamics NASSCO, Hanwha Philly Shipyard, Seatrium AmFELS και το πρώην VT Halter.
Ακόμα και με τα τέσσερα αυτά ναυπηγεία να λειτουργούν στη μέγιστη δυναμικότητα, η παραγωγή δεν ξεπερνά τα 12 μεγάλα πλοία τον χρόνο.
Ωστόσο, ο νόμος SHIPS for America προβλέπει 250 νέα πλοία μέχρι το 2035, δηλαδή 25 πλοία τον χρόνο – υπερδιπλάσια δυναμικότητα από τη σημερινή, κάτι που θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο χωρίς τεράστιες επενδύσεις και νέες υποδομές.
Μετατοπίζονται οι παραγγελίες των Ελλήνων πλοιοκτητών
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η αλλαγή τάσεων από πλευράς Ελλήνων πλοιοκτητών. Σύμφωνα με στοιχεία της Allied QuantumSea, το ποσοστό των παραγγελιών τους σε κινεζικά ναυπηγεία έπεσε από 63,5% το 2024 στο 32,3% φέτος.
Η Νότια Κορέα, αντίθετα, απορρόφησε περίπου το 70% των νέων ελληνικών συμβολαίων, κάτι που συνδέεται με τις προσπάθειες των ΗΠΑ να περιορίσουν την κινεζική κυριαρχία στον τομέα, επιβάλλοντας νέες λιμενικές χρεώσεις σε πλοία με σύνδεση με την Κίνα.
Νέα επενδυτικά σχέδια από τη Νότια Κορέα
Η νοτιοκορεατική Hanwha Ocean ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να μετατρέψει το ναυπηγείο της στη Φιλαδέλφεια σε κορυφαίο στις Ηνωμένες Πολιτείες, επιβεβαιώνοντας την αυξανόμενη διεθνή κινητικότητα και το ενδιαφέρον για επενδύσεις στη βιομηχανία ναυπήγησης στις ΗΠΑ.