Με καθυστέρηση περίπου 15 μήνες (450 ημέρες) θα παραδοθεί το οδικό ΣΔΙΤ Καλαμάτα –Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, συνέπεια της μη έγκαιρης παράδοσης στον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης (ΙΦΣ), τον Όμιλο Aktor, των χώρων εκτέλεσης έργου (απαλλοτριώσεις).
Παράλληλα, σύμφωνα με την σχετική απόφαση που υπογράφεται από τον υπουργό Υποδομών, Χρίστο Δήμα, ανοίγει ο δρόμος για την καταβολή αποζημίωσης στον ΙΦΣ χωρίς να προσδιορίζεται το ύψος.
Ο νέος αυτός οδικός άξονας, μήκους 49 χλμ. και προϋπολογισμού 239,2 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ) θα συνδέει την Καλαμάτα με την Πύλο και τη Μεθώνη, δύο σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής.
Όπως σημειώνεται στην απόφαση το υπουργείο Υποδομών προχωρά στην «αποδοχή του δικαιώματος αποζημίωσης του ΙΦΣ για αυξημένες δαπάνες λόγω Εκτιμώμενης Μεταβολής Κόστους Σύμπραξης και που συνίσταται στις πρόσθετες δαπάνες λόγω της καθυστέρησης παράδοσης χώρων εκτέλεσης Έργου, η οποία θα προσδιοριστεί μετά την υποβολή όλων των απαιτούμενων σχετικών αποδεικτικών στοιχείων από τον ΙΦΣ και την εξέταση τους από την Αναθέτουσα Αρχή».
Το χρονοδιάγραμμα
Με βάση το νέο χρονοδιάγραμμα και εφόσον δεν προκύψει πρόσθετη καθυστέρηση η προγραμματισμένη ημερομηνία διαθεσιμότητας για το οδικό έργο Καλαμάτα –Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη είναι η 14η Ιουλίου 2028 αντί 21η Απριλίου 2027, ενώ η απώτερη ημερομηνία που αρχικά είχε οριστεί για την 21η Απριλίου 2028, η 14η Ιουλίου 2029.
Στην εν λόγω απόφαση τονίζεται ρητά ότι δεν «συντρέχει συναφής υπαιτιότητα ή εν γένει ευθύνη του Ιδιώτη Φορέα Σύμπραξης».
Να σημειωθεί ότι η εταιρία που έχει συσταθεί από τον Όμιλο Aktor για το έργο, με την ονομασία Πυλία Οδός, είχε αιτηθεί την παράδοσή του 500 ημέρες αργότερα από την προβλεπόμενη στη σύμβαση ημερομηνία.
Δεν είναι βεβαίως το πρώτο έργο για το οποίο υπάρχει αυτή η εξέλιξη. Τα περισσότερα έργα υπογράφονται χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις με αποτέλεσμα το δημόσιο να αναγκάζεται να κάνει δεκτά τα αιτήματα για αλλαγές στα χρονοδιαγράμματα και αποζημιώσεις.
Πριν λίγες ημέρες η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών επισκέφτηκε τα εργοτάξια του έργου με τον κ. Δήμα να δηλώνει πως «ο οδικός άξονας Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη είναι ένα ιδιαίτερα σημαντικό έργο, το οποίο η νοτιοδυτική Πελοπόννησος και ειδικότερα η Μεσσηνία ζητούν εδώ και πολλά χρόνια. Τους τελευταίους μήνες βλέπουμε ότι τα εργοτάξια προχωρούν με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Πρόκειται για ένα έργο που θα συμβάλει ουσιαστικά στην περαιτέρω ανάπτυξη ολόκληρης της περιοχής και ιδιαίτερα στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας».
Οι εργασίες
Ο Όμιλος Aktor επίσης σε πρόσφατη ανακοίνωσή του ανέφερε πως τα έργα να βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη στα περισσότερα σημεία του υπό κατασκευή νέου αυτοκινητόδρομου.
Συγκεκριμένα, αυτήν την περίοδο υλοποιούνται χωματουργικές εργασίες σε όλο το μήκος επέμβασης, καθώς και εκτεταμένες εργασίες παρακάμψεων στις περιοχές του Αεροδρομίου Καλαμάτας και του Νερόμυλου, αντίστοιχα, προκειμένου να εκτελεσθούν οι εργασίες που αφορούν το κύριο οδικό έργο.
Παράλληλα, έχουν εκκινήσει οι βασικές εργασίες κατασκευής (με τη μέθοδο αναρρίχησής και προβολοδόμησης) των Γεφυρών Γ1 και Γ2, έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες κατασκευής πασσάλων θεμελίωσης των γεφυρών Μουρτιά, Τυφλού, Βελίκας, Νερόμυλου και Ριζόμυλου, ενώ έχουν ξεκινήσει οι εργασίες κατασκευής της κοιλαδογέφυρας Γ3. Επιπλέον, ολοκληρώθηκαν μία σειρά από κάτω διαβάσεις και έχει κατασκευαστεί περίπου το 30% των οχετών και των μικρών τεχνικών.
