Η Ελλάδα ενισχύει συνεχώς τη θέση της ως κορυφαίος προορισμός κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο, με σημαντικά οφέλη τόσο για την τουριστική της εικόνα όσο και για την εθνική οικονομία. Σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), το 2024 η χώρα μας υποδέχθηκε 1,86 εκατομμύρια επιβάτες, από 1,54 εκατομμύρια το 2023. Από αυτούς, 1,1 εκατομμύριο ήταν Ευρωπαίοι, σημειώνοντας επίσης αύξηση από τους 966.000 του προηγούμενου έτους.
Η συνολική οικονομική συνεισφορά του κλάδου το 2023 έφτασε τα 2 δισ. ευρώ, αυξημένη κατά 600 εκατομμύρια ευρώ σε σύγκριση με το 2022.
Η Μεσόγειος κυριαρχεί στις προτιμήσεις των Ευρωπαίων
Οι κρουαζιέρες που ξεκινούν κοντά στον τόπο κατοικίας των επιβατών συνεχίζουν να είναι ιδιαίτερα ελκυστικές, με τη Μεσόγειο να παραμένει ο πιο δημοφιλής προορισμός για τους Ευρωπαίους, ξεπερνώντας την Καραϊβική και τη Βόρεια Ευρώπη. Η Ευρώπη συνολικά παρουσίασε αύξηση 2,8% στους επιβάτες, με τις μεγαλύτερες αγορές να είναι η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιταλία, η Ισπανία και η Γαλλία.
Παγκοσμίως, ο αριθμός των επιβατών έφτασε τα 34,6 εκατομμύρια το 2024, με πρόβλεψη να αγγίξει τα 37,7 εκατομμύρια το 2025.
Η στρατηγική θέση της Ελλάδας και οι προκλήσεις
Ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος του ΕΒΕΠ, τόνισε σε πρόσφατη εκδήλωση στον Πειραιά ότι η επιτυχία της κρουαζιέρας στην Ελλάδα δεν βασίζεται μόνο στη γεωγραφική της θέση, αλλά και στην ποιότητα του τουριστικού προϊόντος. Υπογράμμισε ότι η Ελλάδα είναι ο τρίτος μεγαλύτερος προορισμός στην Ευρώπη με περισσότερες από 5.500 προσεγγίσεις πλοίων ετησίως.
Ωστόσο, σημείωσε πως η χώρα υστερεί σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές, καθώς ενώ ο κύκλος εργασιών του κλάδου στην Ε.Ε. ξεπερνά τα 55 δισ. ευρώ, η Ελλάδα αποκομίζει λιγότερο από 1 δισ. ευρώ ετησίως. Επεσήμανε την ανάγκη για επενδύσεις σε υποδομές, καλύτερες υπηρεσίες και οργανωμένες εκδρομές για τους επισκέπτες.
Νέα προφίλ επιβατών και ανερχόμενες τάσεις
Η κρουαζιέρα εξελίσσεται σε επιλογή και των νεότερων γενεών. Σύμφωνα με την CLIA, το 31% των επιβατών που ταξίδεψαν τα τελευταία δύο χρόνια έκαναν κρουαζιέρα για πρώτη φορά. Το 82% όσων έχουν ταξιδέψει δηλώνουν ότι θέλουν να το επαναλάβουν.
Οι Millennials και η Generation X δείχνουν ιδιαίτερο ενθουσιασμό για τις κρουαζιέρες, ελκόμενοι από τη δυνατότητα να επισκεφθούν πολλούς προορισμούς, τις εμπειρίες πάνω στο πλοίο και την καλή σχέση ποιότητας-τιμής.
Υπάρχει επίσης αύξηση των πολυγενεακών ταξιδιών, με περίπου το 1/3 των επιβατών να ταξιδεύει με μέλη διαφορετικών ηλικιών, κάνοντας την κρουαζιέρα ιδανική επιλογή για οικογένειες και παρέες.
Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι το 25% των επιβατών πραγματοποιεί δύο ή περισσότερα ταξίδια κάθε χρόνο, ενώ το 11% επιλέγει ακόμη και τρεις έως πέντε κρουαζιέρες ετησίως.
Ανάπτυξη των κρουαζιέρων εξερεύνησης
Η μεγαλύτερη άνοδος σημειώνεται στις κρουαζιέρες εξερεύνησης – ταξίδια σε πιο απομονωμένες, λιγότερο τουριστικές περιοχές, όπως η Ανταρκτική, η Αρκτική ή μικρά νησιά. Το 2024, αυτό το είδος παρουσίασε αύξηση 22% σε επιβάτες σε σχέση με το 2023.
Επενδύσεις σε πράσινες τεχνολογίες
Ο κλάδος της κρουαζιέρας στρέφεται προς πιο βιώσιμες μορφές ενέργειας. Μέχρι το 2028, το 50% των νέων πλοίων θα διαθέτει μηχανές που θα λειτουργούν με LNG ή μεθανόλη και θα έχουν τη δυνατότητα μετάβασης σε βιολογικό ή συνθετικό LNG χωρίς σημαντικές τροποποιήσεις.
Ο στόχος είναι η χρήση καυσίμων με μηδενικές ή πολύ χαμηλές εκπομπές, όταν αυτά θα είναι ευρέως διαθέσιμα, ενισχύοντας τη βιωσιμότητα του κλάδου.