Το μέλλον της Ελλάδας στην παγκόσμια αγορά κρουαζιέρας περιγράφει ο Bud Darr, εκτελεστικός πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), σε πρόσφατη συνέντευξή του. Ο ίδιος αναγνωρίζει τη σημαντική άνοδο της χώρας ως περιφερειακού κόμβου στην Ανατολική Μεσόγειο.
Με 8 εκατομμύρια επιβάτες και σχεδόν 5.500 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων το 2024, η Ελλάδα αναδεικνύεται σε στρατηγικό προορισμό. Η CLIA εκτιμά ότι η αγορά θα αυξηθεί πάνω από 10% το 2025.
Ευκαιρίες Ανάπτυξης σε Νέα Λιμάνια
Σύμφωνα με τον Bud Darr, η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να ενισχύσει το τουριστικό της αποτύπωμα, προωθώντας λιγότερο προβεβλημένα λιμάνια και περιοχές. Περισσότερα από 40 λιμάνια μπορούν να αναπτυχθούν, προσφέροντας νέες επιλογές για τους ταξιδιώτες, αλλά και στήριξη στις τοπικές κοινωνίες.
Αυτό θα βοηθήσει στην αποσυμφόρηση των πολύ δημοφιλών προορισμών, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, και θα αναδείξει αυθεντικές πλευρές της χώρας.
Η Σημασία της Βιώσιμης Ανάπτυξης
Για μια μακροπρόθεσμα βιώσιμη πορεία, απαιτούνται επενδύσεις στις λιμενικές υποδομές, διευκόλυνση του homeporting (ξεκίνημα κρουαζιέρων από ελληνικά λιμάνια) και επέκταση της τουριστικής περιόδου.
Το 2023, η κρουαζιέρα προσέφερε στην ελληνική οικονομία πάνω από 2 δισ. ευρώ και στήριξε περισσότερες από 22.000 θέσεις εργασίας.
Προβληματισμοί για τα Νέα Λιμενικά Τέλη
Η ανακοίνωση της αύξησης των λιμενικών τελών δημιουργεί προβληματισμούς στον κλάδο. Ο Bud Darr τονίζει πως, παρόλο που οι επενδύσεις σε υποδομές είναι απαραίτητες, ο χρόνος και ο τρόπος εφαρμογής των νέων τελών –ειδικά στην κορύφωση της τουριστικής σεζόν– ίσως δημιουργήσουν δυσκολίες.
Επιπλέον, η επιβάρυνση των τοπικών πρακτόρων με νέα διοικητικά βάρη απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή και υποστήριξη.
Η Σημασία της Συνεργασίας
Η μακροπρόθεσμη επιτυχία της Ελλάδας εξαρτάται από τη συνεργασία μεταξύ κυβέρνησης, λιμανιών και εταιρειών. Ο Darr επισημαίνει ότι απαιτείται κοινός σχεδιασμός και διαφάνεια. Οι αποφάσεις πρέπει να λαμβάνονται με βάση τις τοπικές ανάγκες και με ευελιξία – όχι με ενιαίες λύσεις για όλους.
Η Ελλάδα διαθέτει πολλές λιμενικές επιλογές που μπορούν να δεχθούν τουριστική κίνηση και να συμβάλουν σε μια πιο δίκαιη κατανομή των οικονομικών ωφελημάτων.
Πράσινες Τεχνολογίες και Καινοτομία
Ο κλάδος της κρουαζιέρας επενδύει ήδη σε εναλλακτικά καύσιμα και πράσινες τεχνολογίες. Στο επίκεντρο βρίσκονται η e-μεθανόλη, το υδρογόνο και το LNG ως μεταβατικό καύσιμο.
Ήδη, πάνω από το 50% των πλοίων παγκοσμίως διαθέτουν δυνατότητα σύνδεσης με παράκτια παροχή ενέργειας, περιορίζοντας τις εκπομπές ρύπων όταν βρίσκονται στα λιμάνια.
Με τις κατάλληλες επενδύσεις και τη διεθνή συνεργασία, η Ελλάδα μπορεί να εξελιχθεί σε ηγέτιδα δύναμη της Μεσογείου στον τομέα της βιώσιμης κρουαζιέρας.