Το 2024 ήταν ακόμα μια χρονιά που η ελληνική σημαία έδειξε τη δύναμή της. Τα στοιχεία από διεθνείς επιθεωρήσεις –όπως των οργανισμών USCG, Paris MoU και Tokyo MoU– επιβεβαιώνουν ότι το ελληνικό νηολόγιο κρατά ψηλά τον πήχη της ποιότητας.
Δυνατή παρουσία στην Ασία
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Tokyo MoU, που εξετάζει τις επιθεωρήσεις πλοίων στην Ασία και τον Ειρηνικό, τα ελληνικά πλοία είχαν πολύ χαμηλό ποσοστό παραβάσεων – μόλις 1,57%. Συνολικά, έγιναν 191 επιθεωρήσεις σε ελληνικά πλοία, με μόνο τρία να τίθενται υπό κράτηση, αριθμός εξαιρετικά χαμηλός για τον κλάδο.
Καλή εικόνα σε παγκόσμιο επίπεδο
Η έκθεση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS) για την απόδοση των σημαιών το 2024-2025 δείχνει ότι η ελληνική σημαία πάει πολύ καλά σε όλες τις μεγάλες αγορές: Ευρώπη (Paris MoU), Ασία (Tokyo MoU) και ΗΠΑ (USCG). Μαζί με την Ελλάδα, μόνο 13 ακόμα σημαίες κατάφεραν να πετύχουν υψηλούς δείκτες σε όλα τα βασικά κριτήρια.
Τα δυνατά σημεία της Ελλάδας
Η Ελλάδα βαθμολογήθηκε θετικά σε θέματα όπως:
- Η ποιότητα των επιθεωρήσεων από τα κράτη λιμένα
- Η συμμετοχή στις διεθνείς ναυτιλιακές συμβάσεις
- Η εποπτεία των οργανισμών που επιθεωρούν τα πλοία
- Η ηλικία των πλοίων υπό ελληνική σημαία
- Η συμμετοχή στις συναντήσεις του ΙΜΟ
- Τα αποτελέσματα από την επιθεώρηση της ίδιας της ελληνικής σημαίας από τον ΙΜΟ
Πτώση στον αριθμό πλοίων
Παρότι οι επιδόσεις είναι καλές, ο αριθμός των πλοίων με ελληνική σημαία συνεχίζει να μειώνεται. Το 2023 καταγράφηκαν 496 πλοία στο ελληνικό νηολόγιο, και το νούμερο αυτό παρέμεινε σταθερό το 2024. Τον Μάρτιο του 2025, σημειώθηκε νέο χαμηλό ρεκόρ με μόλις 480 πλοία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας στο Λονδίνο.
Ελλάδα στη Λευκή Λίστα
Η ελληνική σημαία βρίσκεται ανάμεσα στις 31 που μπήκαν στη Λευκή Λίστα του Tokyo MoU για το 2024, καταλαμβάνοντας τη 17η θέση. Αυτή η λίστα δείχνει ποιες σημαίες έχουν το υψηλότερο επίπεδο ποιότητας με βάση τις επιθεωρήσεις πλοίων. Αντίθετα, 20 σημαίες μπήκαν στη Γκρι Λίστα και 13 στη Μαύρη.
Πού εντοπίζονται τα προβλήματα στα πλοία
Κατά τη διάρκεια του 2024, οι επιθεωρητές του Tokyo MoU εντόπισαν συνολικά 77.526 ελλείψεις, με τις πιο συχνές να σχετίζονται με:
- Την ασφαλή ναυσιπλοΐα
- Τα σωστικά μέσα
- Τον εξοπλισμό πυρόσβεσης
- Το σύστημα πυρασφάλειας και συναγερμών
- Την κατάσταση των μηχανημάτων
Οι κρατήσεις πλοίων έφτασαν τις 1.189, με συνολικό ποσοστό κράτησης στο 3,71%.
Τι δείχνουν τα στοιχεία για τις κατηγορίες πλοίων
Οι επιθεωρήσεις κατανέμονται ως εξής:
- Δεξαμενόπλοια: 3.957 επιθεωρήσεις, 2,98% κρατήσεις
- Bulk carriers: 13.144 επιθεωρήσεις, 3,59% κρατήσεις
- Containerships: 6.700 επιθεωρήσεις, 2,43% κρατήσεις
- Gas carriers: 822 επιθεωρήσεις
- Chemical tankers: 444 επιθεωρήσεις
Οι παρατηρήσεις του ABS
Ο Αμερικανικός Νηογνώμονας (ABS) κατέγραψε τις βασικές αιτίες που οδηγούν σε κρατήσεις πλοίων. Ανάμεσα στα πιο συχνά προβλήματα ήταν η συντήρηση, η ετοιμότητα του πληρώματος, τα συστήματα ασφάλειας και η κατάσταση του εξοπλισμού.
Στο τέταρτο τρίμηνο του 2024, καταγράφηκαν 172 κρατήσεις από το Paris MoU, εκ των οποίων μόνο έξι αφορούσαν πλοία κλάσης ABS.
Οι περισσότερες κρατήσεις εντοπίστηκαν σε ασιατικά και ευρωπαϊκά λιμάνια – κυρίως σε Κίνα, Νότια Κορέα και Τουρκία. Η πρόληψη μέσω καλής συντήρησης και εκπαίδευσης πληρωμάτων φαίνεται πως κάνει τη διαφορά.