Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, ανέδειξε τη στρατηγική πρόθεση της Ελλάδας να αξιοποιήσει την ισχύ της ελληνόκτητης ναυτιλίας ως σημαντικό διαπραγματευτικό εργαλείο σε διεθνές επίπεδο. Ο κ. Κικίλιας μίλησε σε συνέδριο του Economist για τις Μεταφορές και τις Υποδομές στην Ελλάδα και τόνισε πως το 21% της παγκόσμιας ναυτιλιακής δύναμης ανήκει σε ελληνικά συμφέροντα. Αυτή η θέση προσφέρει στην Ελλάδα μια ισχυρή βάση για να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στις παγκόσμιες εμπορικές διαπραγματεύσεις.
Ο υπουργός δεν παρέλειψε να εκφράσει τα συγχαρητήρια του στους Έλληνες εφοπλιστές για τη συνεισφορά τους στην οικονομία, την ακτοπλοΐα, την ποντοπόρο ναυτιλία και τον τουρισμό. Η ναυτιλία, όπως σημείωσε, αποτελεί έναν από τους κύριους πυλώνες του παγκόσμιου εμπορίου, καθώς το 80%-90% των αγαθών μεταφέρονται μέσω θαλάσσης.
Η Στρατηγική Επένδυση στους Λιμένες
Η Ελλάδα, μέσω στρατηγικών επενδύσεων στους λιμένες, αναμένεται να ενισχύσει τη θέση της στον παγκόσμιο εμπορικό χάρτη. Ο Πειραιάς, για παράδειγμα, έχει μετατραπεί σε παγκόσμιο διαμετακομιστικό κόμβο με τη συνεργασία με την COSCO, ενώ η Θεσσαλονίκη και η Αλεξανδρούπολη, με τις πρόσφατες επενδύσεις, αποκτούν αναπτυξιακή δυναμική, ενισχύοντας τις συνδέσεις με τη Βουλγαρία και την Ουγγαρία. Ο κ. Κικίλιας τόνισε τη σημασία των λιμένων για την ανάπτυξη και την προσέλκυση επενδύσεων, ενώ ανέφερε ότι οι λιμενικές υποδομές μπορούν να αποτελέσουν μοχλό για τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την ενίσχυση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών.
Τεχνολογικές Καινοτομίες και Ασφάλεια Θαλάσσιων Συνόρων
Στο πλαίσιο της συνεχούς αναβάθμισης των υποδομών, ο κ. Κικίλιας αναφέρθηκε στη χρήση σύγχρονων τεχνολογιών όπως drones, δορυφορική απεικόνιση και κάμερες για την παρακολούθηση των θαλάσσιων συνόρων. Αυτή η προσέγγιση αξιοποιεί δεδομένα σε πραγματικό χρόνο για την ενίσχυση της ασφάλειας και προστασίας, ενώ παράλληλα ενισχύει την εμπορική χρήση των λιμένων.
Η Στρατηγική Ισχύος της Ελλάδας στις Διεθνείς Σχέσεις
Η Ελλάδα, σύμφωνα με τον κ. Κικίλια, διαπραγματεύεται από θέση ισχύος, χάρη στην ισχυρή στρατηγική θέση των ελληνικών λιμένων. Στη βάση αυτής της ισχύος, η χώρα μπορεί να αποκτήσει μεγαλύτερο ρόλο στις εμπορικές συμφωνίες και τις διεθνείς συνεργασίες, με έμφαση στην ανάπτυξη των σιδηροδρομικών συνδέσεων για τη βελτίωση της συνδεσιμότητας με την ενδοχώρα.
Η Στρατηγική για τους «Πράσινους Λιμένες»
Ο κ. Κικίλιας προανήγγειλε τη συζήτηση για επενδύσεις σε «πράσινους λιμένες» στην Ελλάδα, με στόχο την προσέλκυση υψηλής ποιότητας επενδύσεων και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της χώρας. Η στρατηγική αυτή θα επικεντρωθεί στην ενίσχυση της βιωσιμότητας και της καινοτομίας στον τομέα των λιμενικών υποδομών.
Ο Ρόλος των Ελληνικών Λιμένων στην Οικονομική Ανάπτυξη
Ο Luis Blancas, ανώτερος ειδικός σε θέματα μεταφορών και logistics της Παγκόσμιας Τράπεζας, αναφέρθηκε στην καθοριστική συμβολή των ελληνικών λιμένων στην ανάπτυξη της χώρας. Ο Πειραιάς, η Θεσσαλονίκη και η Αλεξανδρούπολη έχουν εξελιχθεί σε στρατηγικούς κόμβους, ενώ η αύξηση της σιδηροδρομικής κίνησης θα ενισχύσει τη σύνδεση των λιμένων με την ενδοχώρα, βελτιώνοντας συνολικά το σύστημα logistics της χώρας.
Η Ελλάδα, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, παρουσίασε τη μεγαλύτερη βελτίωση στον Δείκτη Logistics, υπερβαίνοντας τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, με σημαντικά κεφάλαια ήδη δεσμευμένα για περαιτέρω ανάπτυξη.