Η μετάβαση σε μια πιο βιώσιμη ναυτιλία δεν αποτελεί πλέον επιλογή, αλλά αναγκαιότητα. Το τίμημα είναι υψηλό και οι προκλήσεις πολλές. Στην τελευταία ενότητα του 9ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της «Ναυτεμπορικής», έμπειρα στελέχη του κλάδου προσπάθησαν να απαντήσουν σε ένα βασικό ερώτημα: πώς παραμένει ανταγωνιστική η ναυτιλία, όταν αυξάνονται διαρκώς τα περιβαλλοντικά κόστη και αλλάζει το ρυθμιστικό τοπίο;
Η Ιωάννα Προκοπίου, CEO της Sea Traders, παρουσίασε στοιχεία που δείχνουν ότι τα πρόστιμα που θα προκύψουν από τα μέτρα του ΙΜΟ για τα καύσιμα έως το 2035 μπορεί να φτάσουν τα 100 δισ. δολάρια. Σε αυτά τα ποσά δεν υπολογίζονται οι επιπλέον χρεώσεις από τους νέους κανονισμούς της Ε.Ε., όπως ο FuelEU. Αν οι τιμές καυσίμων παραμείνουν στα σημερινά επίπεδα, τότε μέχρι το 2035 το κόστος για τα πλοία αναμένεται να διπλασιαστεί.
Μέσα σε αυτό το απαιτητικό περιβάλλον, οι εκπρόσωποι της αγοράς τόνισαν την ανάγκη για ένα σαφές και δίκαιο ρυθμιστικό πλαίσιο. Οι αλλαγές επηρεάζουν ήδη σε μεγάλο βαθμό την καθημερινή λειτουργία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων.
Η κα. Προκοπίου έδωσε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: ένα πλοίο τύπου Kamsarmax που καταναλώνει 6.000 τόνους VLSFO, θα πληρώνει το πρώτο έτος 834.000 δολάρια και μέχρι το 2035 το ποσό θα έχει ανέβει στα 3 εκατ. δολάρια. Ο ΙΜΟ προγραμματίζει την εφαρμογή του International Fuel Standard το 2028, με επιπλέον επιβαρύνσεις που αναμένεται να φτάσουν συνολικά τα 100 δισ. δολάρια μέχρι το 2035.
Για τη μετάβαση στα πράσινα καύσιμα, απαιτούνται τεράστιες ποσότητες που σήμερα απλώς δεν υπάρχουν. Για παράδειγμα, για πράσινη μεθανόλη θα χρειαστούν 440 εκατομμύρια τόνοι τον χρόνο, ενώ σήμερα υπάρχουν μόλις 3. Για πράσινη αμμωνία, θα χρειαστούν 470 εκατομμύρια τόνοι, με τα σημερινά αποθέματα να είναι περίπου 6,4 εκατομμύρια. Τα νούμερα είναι εξίσου ανησυχητικά και για το πράσινο LNG και το πράσινο υδρογόνο.
Στον τομέα της ακτοπλοΐας, ο Πάνος Δικαίος, CEO της Attica Group, υπογράμμισε ότι ο κλάδος χρειάζεται ειδική μεταχείριση, καθώς επηρεάζεται έντονα από τα μέτρα της Ε.Ε. και του ΙΜΟ. Τόνισε επίσης ότι όλα αυτά έρχονται σε μια περίοδο που οι πληθωριστικές πιέσεις επιβαρύνουν τόσο τα κόστη των εταιρειών όσο και τους επιβάτες.
Ο Σταμάτης Τσαντάνης, πρόεδρος και CEO της Seanergy Maritime Holdings Corp., αναφέρθηκε στην αξιοποίηση της τεχνολογίας. Όπως είπε, από το 2025 η εταιρεία του έχει εγκαταστήσει συστήματα με αισθητήρες και τεχνητή νοημοσύνη, τα οποία έχουν αποδειχθεί εξαιρετικά χρήσιμα, προσφέροντας σημαντική εξοικονόμηση καυσίμων.
Στο κομμάτι της καινοτομίας, ο Δημήτρης Αλεξάνδρου, συνιδρυτής της Ubitech, ανέφερε ότι η τεχνητή νοημοσύνη έχει φέρει τεράστιες αλλαγές στον κλάδο, δημιουργώντας νέες δυνατότητες για μείωση καυσίμων και υποστήριξη της πράσινης μετάβασης.
Τέλος, η Ελίνα Λίτσα, partner στη Grant Thornton, επεσήμανε ότι η περιβαλλοντική συμμόρφωση δεν είναι μόνο υποχρέωση, αλλά και ευκαιρία για τις ναυτιλιακές εταιρείες να διατηρήσουν ή και να αυξήσουν την αξία τους.