Σε νέα εποχή ψηφιακής επιτήρησης και αυτόματης καταγραφής παραβάσεων εισέρχεται η ΟΣΥ, καθώς 600 λεωφορεία της εταιρείας θα εξοπλιστούν με κάμερες υψηλής ανάλυσης και συστήματα Τεχνητής Νοημοσύνης, τα οποία θα εντοπίζουν παραβάσεις ΚΟΚ και θα «κόβουν» κλήσεις σε πραγματικό χρόνο. Παράλληλα, το σύστημα θα καταγράφει κυκλοφοριακές συνθήκες και προβλήματα στις οδικές υποδομές, διαμορφώνοντας μια πλήρη εικόνα για την κατάσταση του οδικού δικτύου.
Ο διαγωνισμός για την προμήθεια και λειτουργία του συστήματος βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, με προϋπολογισμό άνω των 1,56 εκατ. ευρώ και καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών την 8η Δεκεμβρίου 2025. Το έργο, το οποίο εφαρμόζεται πιλοτικά σε 10 λεωφορειακές γραμμές, πρόκειται να ενισχύσει τον έλεγχο των λεωφορειολωρίδων, να στηρίξει τη χάραξη πολιτικών κινητικότητας και να προσφέρει άμεση ενημέρωση των αρμόδιων φορέων.
Το σύστημα θα καταγράφει σε πραγματικό χρόνο τα μοτίβα κυκλοφορίας, τις φθορές του οδικού δικτύου, καθώς και τις τροχαίες παραβάσεις, όπως παράνομη στάση, είσοδο σε λεωφορειολωρίδες και παραβίαση σηματοδότη. Με την υποστήριξη αλγορίθμων μηχανικής όρασης, οι κάμερες θα αναγνωρίζουν οχήματα, θα ταξινομούν παραβάσεις και θα αποστέλλουν τα δεδομένα απευθείας στις Αρχές, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση.
Στόχος του έργου είναι η βελτιστοποίηση των δρομολογίων, η ενίσχυση της ασφάλειας οδηγών και επιβατών, η μείωση των καθυστερήσεων, καθώς και η αναλυτική παρακολούθηση της δομικής υγείας των δρόμων. Τα στοιχεία θα οπτικοποιούνται μέσω χαρτών θερμότητας, γραφημάτων και στατιστικών απεικονίσεων, επιτρέποντας την άμεση ανίχνευση προβληματικών σημείων.
Παράλληλα, το νέο σύστημα συμμορφώνεται με τον GDPR, διασφαλίζοντας ότι η επεξεργασία και αποθήκευση των δεδομένων θα γίνει με απόλυτο σεβασμό στην προστασία της ιδιωτικότητας. Η πλατφόρμα θα διαλειτουργεί με τα πληροφοριακά συστήματα του Δημοσίου, όπως το Μητρώο Οχημάτων και το Μητρώο Πολιτών.
Όπως σημείωσε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, η χρήση τεχνολογίας θα επιτρέψει συνεπέστερα δρομολόγια, μικρότερες χρονοαποστάσεις και ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Τόνισε ότι στόχος του συστήματος δεν είναι η τιμωρία των οδηγών, αλλά η προστασία της ομαλής λειτουργίας ενός δικτύου που εξυπηρετεί καθημερινά χιλιάδες πολίτες.
