Δυναμική και ξεκάθαρη ήταν η παρέμβαση της προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνας Τραυλού, κατά τη διάρκεια της ναυτιλιακής Συνόδου Κορυφής στην Αθήνα με τίτλο «Shaping the Future of Shipping». Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε με τη συνεργασία του Υπουργείου Ναυτιλίας, του ICS και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.
Η κ. Τραυλού εκπροσώπησε την ελληνική – και μεγαλύτερη στον κόσμο – ναυτιλιακή κοινότητα, ζητώντας να πάψουν να λαμβάνονται πολιτικές αποφάσεις για τον κλάδο, χωρίς την ουσιαστική συμμετοχή των ανθρώπων της ναυτιλίας.
Η ίδια τόνισε ότι η ναυτιλία αποτελεί τον σιωπηλό διαμεσολαβητή που εξασφαλίζει την ασφάλεια των παγκόσμιων εφοδιαστικών αλυσίδων, αλλά και την ενεργειακή και επισιτιστική αυτάρκεια πολλών κρατών.
Σε κρίσιμες στιγμές για την ανθρωπότητα – όπως η πανδημία, οι πόλεμοι και η κλιματική κρίση – η ναυτιλία στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων. Παρ’ όλα αυτά, παραμένει «αόρατη» και παραγνωρισμένη τόσο από τους πολιτικούς όσο και από την κοινωνία.
Η κ. Τραυλού επεσήμανε πως αυτή η έλλειψη κατανόησης για τη λειτουργία και τις ανάγκες του κλάδου οδηγεί σε πολιτικές που συχνά δεν είναι εφαρμόσιμες ή χρήσιμες.
Η ανάγκη ρεαλιστικών πολιτικών
Η πρόεδρος της ΕΕΕ υπογράμμισε ότι η τεχνογνωσία της ναυτιλιακής κοινότητας πρέπει να έχει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση πολιτικής, τόσο σε εθνικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο. Αναφέρθηκε, ειδικά, στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), τονίζοντας ότι πρόσφατες αποφάσεις του, για τη μείωση των εκπομπών, δεν ενσωμάτωσαν επαρκώς τη φωνή της αγοράς.
Σημείωσε ότι η ναυτιλία επενδύει διαρκώς σε νέες τεχνολογίες και λύσεις, όμως οι πολιτικές πρέπει να είναι εφαρμόσιμες και να επιτρέπουν στον κλάδο να παραμένει ανταγωνιστικός.
Ζήτησε ένα παγκόσμιο ρυθμιστικό πλαίσιο βασισμένο στον ρεαλισμό και τη συνεργασία, ώστε να αντιμετωπιστούν από κοινού οι προκλήσεις.
Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Στήριξη στη συμφωνία του IMO
Ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, από την πλευρά του στήριξε ανοιχτά τη συμφωνία για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα του IMO, που προωθείται για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Όπως είπε, πρόκειται για «συμφωνία-ορόσημο» και κάλεσε όλα τα μέλη να την υπερψηφίσουν τον ερχόμενο Οκτώβριο.
Παραδέχθηκε ότι, παρότι η ναυτιλία είναι πρωτοπόρος στην Ευρώπη, απαιτούνται μελλοντικές προσαρμογές για την ισότιμη μεταχείριση όλων των εμπλεκομένων.
Ιωάννα Προκοπίου: «Ρεαλισμός και σταθερότητα για επενδύσεις στη ναυτιλία»
Η Ιωάννα Προκοπίου, αναπληρώτρια γραμματέας της ΕΕΕ και επερχόμενη πρόεδρος της BIMCO, μετέφερε την αγωνία του κλάδου σε αριθμούς. Αναρωτήθηκε κατά πόσο είναι ρεαλιστικοί οι νέοι κανονισμοί του IMO, τη στιγμή που η «συμμόρφωση» ισοδυναμεί με τεράστια πρόστιμα.
Ανέφερε ότι από το 2028 η ναυτιλία θα καταβάλει στον IMO ποσά της τάξης των 15-30 δισ. δολαρίων ετησίως, με εκτίμηση για 100 δισ. μέχρι το 2035.
Τα ποσά αυτά, τόνισε, είναι συγκρίσιμα με τους όγκους εμπορίου των ισχυρότερων οικονομιών, και θα έχουν σοβαρές επιπτώσεις στη βιωσιμότητα της παγκόσμιας αγοράς και των μικρότερων ναυτιλιακών επιχειρήσεων.
Η πράσινη μετάβαση, επεσήμανε, δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς τεχνικά εφικτές λύσεις και με υπερβολικές φορολογικές επιβαρύνσεις.
Βασίλης Κικίλιας: «Η ναυτιλία είναι θεμέλιο της εθνικής οικονομίας»
Ο Υπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Κικίλιας, αναφέρθηκε στον ιστορικό ρόλο της Ελλάδας στη ναυτιλία, με στόλο 5.800 πλοίων που αντιστοιχεί στο 20% του παγκόσμιου στόλου.
Έκανε λόγο για τη σημασία συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και ζήτησε τη στήριξη της Ε.Ε. στη μετάβαση προς την πράσινη ναυτιλία, με ρεαλιστικά μέτρα που δεν θα πλήττουν την ανταγωνιστικότητα.
Αναφέρθηκε επίσης στον ρόλο του στόλου κατά την πανδημία και κάλεσε σε συνεχόμενο διάλογο, τονίζοντας πως η ναυτιλία αποτελεί βασικό στήριγμα για την παγκόσμια σταθερότητα και ανάπτυξη.
Νομοσχέδιο για τη ναυτική εκπαίδευση το φθινόπωρο
Ο Υπουργός ανακοίνωσε την κατάθεση νέου νομοσχεδίου για τη ναυτική εκπαίδευση το φθινόπωρο, προκειμένου να καλυφθεί το κενό σε αξιωματικούς και να ενισχυθεί η προσέλκυση νέων στο επάγγελμα.
Τόνισε ότι η ναυτιλία προσφέρει σταθερές και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας και ότι στόχος είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου και λειτουργικού πλαισίου εκπαίδευσης που να συνδέεται με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς.