Τη σύνδεση της ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών λιμένων με την ανθεκτικότητα και τη βιωσιμότητά τους έθεσε ως βασική προτεραιότητα της επερχόμενης Στρατηγικής της Ε.Ε. για τα Λιμάνια ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας. Μιλώντας στο 21ο συνέδριο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), που πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη, υπογράμμισε τη σημασία αυτής της νέας στρατηγικής.
Όπως ανέφερε, η στρατηγική πρόκειται να παρουσιαστεί έως το τέλος του έτους και θα αγγίξει κρίσιμα θέματα όπως η ασφάλεια των λιμένων, συμπεριλαμβανομένης της κυβερνοασφάλειας, η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού, η εύρυθμη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας, η οικονομική αυτονομία και η ενίσχυση της καινοτομίας και της ψηφιοποίησης. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην αξιοποίηση των ευκαιριών της ενεργειακής μετάβασης.
Η μετάβαση αυτή υποστηρίζεται και από το υπό διαμόρφωση Επενδυτικό Πλάνο Βιώσιμων Μεταφορών, που στοχεύει στην ενίσχυση των υποδομών για καθαρά καύσιμα και στη στήριξη του κλάδου της ναυτιλίας και των αερομεταφορών με χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Ο κ. Τζιτζικώστας κάλεσε όλα τα μέλη του ESPO να συμμετάσχουν ενεργά στη διαβούλευση για τη διαμόρφωση της νέας στρατηγικής, τονίζοντας ότι «ήρθε η ώρα για μια πολιτική που θα ισορροπεί ανάμεσα στις διαφορετικές ανάγκες και θα εξυπηρετεί όλα τα λιμάνια της Ευρώπης».
Από την πλευρά του, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας, επεσήμανε την ανάγκη στήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων του ναυτιλιακού τομέα, ώστε να έχουν πρόσβαση σε ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους. Τόνισε επίσης τη σημασία ενσωμάτωσης ξεχωριστών αξόνων για τη ναυτιλιακή βιομηχανική πολιτική, με έμφαση στην απασχόληση και την καινοτομία.
Ο κ. Γκίκας υπογράμμισε τη σημασία ένταξης της πρωτοβουλίας Clean Energy Marine Hubs στη νέα στρατηγική, ενώ επισήμανε και τη σημασία ενίσχυσης των ελληνικών λιμένων, προκειμένου να ανταποκριθούν στις εξελίξεις και να διατηρήσουν την αυξημένη επενδυτική τους δυναμική. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, η κρουαζιέρα αναμένεται να σημειώσει νέα αύξηση άνω του 10% για το 2025.
Στο ίδιο πνεύμα, ο πρόεδρος της ΕΛΙΜΕ και εκτελεστικός πρόεδρος του Δ.Σ. της ΟΛΘ Α.Ε., Αθανάσιος Λιάγκος, ανέδειξε τον αναβαθμισμένο ρόλο των λιμανιών, τα οποία δεν είναι πια απλώς πύλες εμπορίου, αλλά σημεία καινοτομίας και αναπτυξιακοί πυλώνες για τη χώρα. Υπογράμμισε ότι η ανάπτυξη των λιμένων πρέπει να βασίζεται σε τέσσερις πυλώνες: πράσινη μετάβαση, ψηφιακό μετασχηματισμό, ανθεκτικότητα και ενσωμάτωση με τις τοπικές κοινωνίες.