Οι γεωπολιτικές και οικονομικές αναταράξεις που συνοδεύουν την προεδρία Τραμπ συνεχίζουν να δημιουργούν «κύματα» στην παγκόσμια οικονομία, και η ναυτιλία –ειδικά οι θαλάσσιες μεταφορές και η ποντοπόρος ναυτιλία– δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστη.
Μέσα σε αυτό το κλίμα αβεβαιότητας, η αγορά χύδην ξηρού φορτίου φαίνεται να κάνει βήματα πίσω. Οι νέες παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων έχουν πέσει αισθητά, με τα στοιχεία της Veson Nautical να δείχνουν μια πτώση της τάξης του 26% στα bulk carriers για το πρώτο τρίμηνο του 2025.
Σε εκδήλωση στη Σεούλ, ο επικεφαλής της Veson στη Νότια Κορέα, Hongbeom Park, εξήγησε ότι βασικοί λόγοι για αυτή τη μείωση είναι η αβεβαιότητα γύρω από τα καύσιμα του μέλλοντος, οι υψηλές τιμές ναυπήγησης και το επιπλέον κόστος για πλοία διπλού καυσίμου. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «η αγορά επιβραδύνεται στις νέες κατασκευές και οι παραγγελίες έχουν μειωθεί πάνω από 25% σε σχέση με πέρυσι».
Ο ίδιος τόνισε πως όσο συνεχίζεται η ασάφεια γύρω από τα δασμολόγια και τις εμπορικές σχέσεις, τόσο πιο πιθανό είναι να δούμε περαιτέρω πτώση στην αγορά.
Δεύτερο χτύπημα: Η αγορά μεταχειρισμένων πλοίων
Η ίδια «ψυχρή» εικόνα παρατηρείται και στη second-hand αγορά, με τα Capesize, Panamax, Supramax και Handysize να καταγράφουν αισθητή πτώση σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο του 2024. Για παράδειγμα, οι πωλήσεις πλοίων Capesize πέντε ετών έπεσαν κατά 11%, ενώ τα Panamax και Supramax κατά 12% και 9% αντίστοιχα.
Ο Park σχολίασε ότι το 2024 η αγορά μεταχειρισμένων ήταν εξαιρετικά ενεργή, κάτι που εκτόξευσε τις τιμές. Παρ’ όλα αυτά, αν και φέτος παρατηρείται κάμψη, υπάρχουν ενδείξεις ότι το 2026 μπορεί να φέρει μια ανάκαμψη.
Ένα διαφορετικό τοπίο σε σχέση με το 2024
Αξιοσημείωτο είναι ότι το orderbook του 2025 έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα δεδομένα του 2024, όπου οι παραγγελίες bulk carriers είχαν αυξηθεί κατά 14% φτάνοντας τα 59,1 εκατομμύρια dwt – το υψηλότερο επίπεδο της δεκαετίας.
Μέχρι το τέλος της περασμένης χρονιάς, οι παραγγελίες bulk carriers αντιπροσώπευαν το 12,2% του συνολικού στόλου, με 124,7 εκατομμύρια dwt σε εξέλιξη.
Επιπτώσεις στην παγκόσμια ναυτιλία
Οι εμπορικές εντάσεις πλήττουν ακόμα περισσότερο την αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπου πάνω από το 11% του παγκόσμιου όγκου επηρεάζεται από δασμούς.
Όπως σημείωσε η Μαρία Μπερτζελέτου, Senior Market Analyst στο The Signal Group, μιλώντας στη «Ν», «ο σημερινός εμπορικός πόλεμος είναι αποτέλεσμα μιας βαθύτερης οικονομικής σύγκρουσης και ενός παγκόσμιου σκηνικού που συνεχώς αλλάζει».
Επιπλέον, έντονες είναι οι επιπτώσεις και στο εμπόριο αυτοκινήτων μέσω πλοίων (car carriers), αφού 1 στα 4 οχήματα που διακινούνται με πλοίο συναντούν περιορισμούς λόγω των δασμών.