Η Attica Group, ο μεγαλύτερος ακτοπλοϊκός όμιλος της χώρας και βασικός εργοδότης Ελλήνων ναυτικών παγκοσμίως, προγραμματίζει επενδύσεις ύψους 700 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος της δεκαετίας, δίνοντας προτεραιότητα στην ανάπτυξη του στόλου με σύγχρονα ταχύπλοα πλοία.
Η συνολική επενδυτική στρατηγική της εταιρείας ξεπερνά το 1,2 δισ. δολάρια. Μετά την πρόσφατη συμφωνία για πλοία τύπου ro-pax στην Αδριατική, η προσοχή στρέφεται πλέον στο Αιγαίο.
Επιστροφή στην Ελλάδα με επίκεντρο το Αιγαίο
Η Attica Group αποφάσισε να πουλήσει τη συμμετοχή της στο Μαρόκο, επιλέγοντας να επενδύσει στην Ελλάδα. Παράλληλα, συνεχίζει να εξετάζει ευκαιρίες στο εξωτερικό, κυρίως στην ευρωπαϊκή αγορά.
Στο επίκεντρο της στρατηγικής είναι η ενίσχυση των δρομολογίων στον Αργοσαρωνικό, με την προσθήκη δύο ή τριών νέων πλοίων τύπου “Aero”. Στα σχέδια περιλαμβάνεται και η ναυπήγηση δύο μεγάλων ταχυπλόων τύπου highspeed, που θα μπορούν να μεταφέρουν αυξημένο αριθμό οχημάτων.
Ταχύτητα και ποιοτικές υπηρεσίες: Αιτήματα του επιβατικού κοινού
Η εταιρεία τονίζει ότι οι ταξιδιώτες ζητούν ταχύτητα και υπηρεσίες υψηλού επιπέδου. Γι’ αυτό, ενισχύονται οι συνδέσεις με τις Κυκλάδες με δύο νέα ταχύπλοα. Ωστόσο, για τα νέα highspeed πλοία, η τελική απόφαση εξαρτάται από τις εξελίξεις γύρω από τα πράσινα καύσιμα.
Νέο συμβατικό πλοίο και επενδύσεις σε Ro-Ro
Μέσα στα σχέδια βρίσκεται και η κατασκευή ενός νέου συμβατικού πλοίου για το Αιγαίο, μήκους 145 μέτρων και αυξημένης δυνατότητας μεταφοράς φορτηγών, κρίσιμων για την τροφοδοσία των νησιών. Παράλληλα, σχεδιάζεται και η ενίσχυση με επιπλέον πλοία τύπου Ro-Ro.
Ναυπήγηση πλοίου στην Ελλάδα για άγονες γραμμές
Η Attica εξετάζει επίσης τη ναυπήγηση ενός πλοίου 100 μέτρων στα ναυπηγεία Ελευσίνας της ONEX, το οποίο θα εξυπηρετεί άγονες γραμμές. Όπως τονίζει η εταιρεία, απαιτείται παράταση της διάρκειας των συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας για να καταστεί βιώσιμη η ανανέωση του στόλου σε αυτές τις γραμμές.
Επενδύσεις και στους λιμένες
Ο όμιλος έχει υποβάλει προτάσεις για παραχωρήσεις νησιωτικών λιμένων, επιδιώκοντας να βελτιώσει τις συνθήκες αναμονής των επιβατών. Σήμερα, όπως λένε στελέχη της εταιρείας, οι επιβάτες περιμένουν πίσω από κάγκελα χωρίς υποδομές. Το μήνυμα της Attica προς την κυβέρνηση είναι ξεκάθαρο: «Αποφασίστε, και εμείς θα επενδύσουμε».
Το αυξημένο κόστος των καυσίμων και η επίδραση στα εισιτήρια
Παρά τις αυξήσεις στα λειτουργικά κόστη λόγω της υποχρεωτικής χρήσης καθαρότερων καυσίμων, φέτος δεν υπήρξε αύξηση στα εισιτήρια των συμβατικών πλοίων, χάρη σε κυβερνητική παρέμβαση και χαμηλές τιμές πετρελαίου. Αν όμως η τιμή του πετρελαίου ξεπεράσει τα 75 δολάρια το βαρέλι, ενδέχεται να υπάρξουν αυξήσεις.
Η εφαρμογή του συστήματος ETS (δικαιώματα ρύπων) στις γραμμές Κρήτης και Αδριατικής αυξάνει το κόστος, ενώ το υπόλοιπο Αιγαίο έχει εξαιρεθεί μέχρι το 2029. Το FuelEU Maritime έρχεται να επιβάλει νέες υποχρεώσεις περιορισμού των εκπομπών CO₂, καθιστώντας τη λειτουργία πλοίων ακόμα πιο απαιτητική.
Μια πιθανή λύση είναι τα βιοκαύσιμα, αλλά το κόστος τους είναι τριπλάσιο σε σχέση με το συμβατικό καύσιμο. Η πρόταση της Attica είναι να αξιοποιηθούν τα έσοδα από το ETS για να καλυφθεί η διαφορά τιμής.
Κίνηση και μελλοντικά πλάνα χρηματοδότησης
Η επιβατική κίνηση φέτος είναι μειωμένη κατά 4% σε σχέση με πέρυσι, λόγω της μειωμένης ζήτησης προς Σαντορίνη και της γεωπολιτικής αβεβαιότητας. Αντίθετα, η μεταφορά οχημάτων παρουσιάζει αύξηση περίπου 2%.
Η αρχική πρόθεση για διάθεση μετοχών μέσω placement μέσα στο 2025 μετατίθεται για το 2026, καθώς η εταιρεία κρίνει ότι το τρέχον οικονομικό περιβάλλον δεν είναι ευνοϊκό. Όπως σημειώνουν στελέχη, αν βγεις τώρα στην αγορά, δείχνεις ότι έχεις άμεση ανάγκη κεφαλαίων — κάτι που δεν ισχύει για την Attica.