Tsakos Energy Navigation (TEN) υλοποιεί τα τελευταία χρόνια ένα εντυπωσιακό επενδυτικό πρόγραμμα που ξεπερνά τα 2,3 δισ. δολάρια, με στόχο την ανανέωση του στόλου της με υπερσύγχρονα δεξαμενόπλοια που ακολουθούν τις νέες περιβαλλοντικές προδιαγραφές.
Η εταιρεία, η οποία είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και ανήκει στον δρ. Νίκο Τσάκο, προχωρά συνεχώς στην παραλαβή νεότευκτων πλοίων από κορυφαία ναυπηγεία παγκοσμίως, ενώ αποσύρει σταδιακά τα παλαιότερα. Μόνο μέσα στο 2024, πούλησε 17 παλαιότερα δεξαμενόπλοια και προχώρησε στην επανεπένδυση σε 25 νέα, σύγχρονα πλοία.
Ολυμπιακή Έμπνευση για τα Νέα Πλοία
Στις αρχές του έτους, η εταιρεία ολοκλήρωσε την παραλαβή aframax δεξαμενόπλοιων διπλού καυσίμου, ενώ στα τέλη Απριλίου θα παραλάβει δύο ακόμη πλοία τύπου DP2 Suezmax Shuttle.
Τα δύο αυτά πλοία κατασκευάστηκαν από τα ναυπηγεία της Samsung Heavy Industries στη Νότια Κορέα και φέρουν ονόματα εμπνευσμένα από Ολυμπιακούς Αγώνες: Athens 04 και Paris 24.
Εξειδικευμένα Πλοία για Αποστολές Ακριβείας
Τα νέα πλοία είναι τύπου Shuttle και έχουν σχεδιαστεί ειδικά ώστε να μπορούν να φορτώνουν πετρέλαιο είτε από υπεράκτιες εξορυκτικές εγκαταστάσεις είτε από άλλα μεγαλύτερα πλοία, όπως τα VLCCs, μέσω μεταφόρτωσης στη θάλασσα (ship-to-ship transfer). Πρόκειται για δυνατότητα που δεν διαθέτουν τα συμβατικά δεξαμενόπλοια.
Αυτή τη στιγμή, η TEN διαθέτει συνολικά 61 σύγχρονα δεξαμενόπλοια και LNG carriers όλων των τύπων, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη ένα μεγάλο ναυπηγικό πρόγραμμα. Μέχρι τα τέλη του 2028, η εταιρεία αναμένει να παραλάβει ακόμη 21 νέα δεξαμενόπλοια, εκ των οποίων τα 12 θα είναι shuttle tankers.
Συμφωνία-Ορόσημο με τη Βραζιλία
Μία από τις σημαντικότερες συμφωνίες της χρονιάς υπέγραψε πριν από δύο εβδομάδες η Tsakos Energy Navigation με τον βραζιλιάνικο κολοσσό Petrobras Transporte S.A. (Transpetro). Ο δρ. Νίκος Τσάκος υπέγραψε συμβόλαια διάρκειας 15 ετών για την απασχόληση εννέα DP2 Suezmax Shuttle δεξαμενόπλοιων.
Η ναυπήγηση των πλοίων θα γίνει στα ναυπηγεία της Samsung στη Νότια Κορέα, με παραδόσεις που αναμένονται το 2027 και το 2028. Η συνολική αξία της συμφωνίας εκτιμάται στα 2 δισ. δολάρια, ενώ το κόστος ναυπήγησης ανέρχεται σε περίπου 1,3 δισ. δολάρια.
Η μορφή ναύλωσης είναι bareboat, κάτι που σημαίνει πως η Transpetro θα αναλάβει την πλήρη ευθύνη για τη λειτουργία και συντήρηση των πλοίων κατά την περίοδο της σύμβασης.
Η Σταθερή Ανάπτυξη της TEN μέσα στα Χρόνια
Ο πρόεδρος και COO της TEN, Γιώργος Σαρόγλου, δήλωσε πως η στρατηγική της εταιρείας εστιάζει στην αξιοποίηση σημαντικών ευκαιριών για την κατασκευή σύγχρονων πλοίων, με στόχο τη διαφοροποίηση και την ενίσχυση της ευελιξίας της TEN στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών ενέργειας.
Ορισμένα σημαντικά ορόσημα της TEN:
- Το 2007, απέκτησε και ναυπήγησε εννέα παγοενισχυμένα πλοία από τη Western Petroleum, καθιερώνοντας την παρουσία της στον τομέα των ice-class tankers.
- Το 2014, ανέλαβε για λογαριασμό της Equinor την κατασκευή εννέα Aframax πλοίων για μακροχρόνια ναύλωση.
- Το 2024, απέκτησε πέντε υπερσύγχρονα LNG carriers διπλού καυσίμου από τη νορβηγική Viken Crude.
Η προσθήκη των εννέα νέων DP2 Suezmax Shuttle δεξαμενόπλοιων, μαζί με τα τρία υπό κατασκευή και τα τέσσερα που βρίσκονται ήδη σε λειτουργία, κατατάσσει την TEN στους κορυφαίους διαχειριστές αυτού του τύπου πλοίων παγκοσμίως.
Όραμα για έναν Πράσινο Στόλο
Ο ιδρυτής της εταιρείας, Νίκος Τσάκος, έχει δηλώσει ότι στόχος της TEN είναι να αποκτήσει έναν στόλο 100% “πράσινο” μέχρι το 2030.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει:
«Μπαίνουμε σε μια νέα και συναρπαστική φάση ανάπτυξης της εταιρείας. Βάζουμε σήμερα τις βάσεις για τα επόμενα 30 χρόνια. Το έργο μόλις ξεκίνησε.»