Στη σημερινή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, που ξεκινά στις 11:00, αναμένεται η παρουσίαση του νομοσχεδίου για την αναδιάρθρωση και εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού τομέα στην Ελλάδα. Η κυβέρνηση επιδιώκει να επιφέρει σημαντικές θεσμικές αλλαγές στον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ), με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας και της λειτουργικότητας του σιδηροδρομικού δικτύου, καθώς και την αναμόρφωση της διαχείρισης του προσωπικού του οργανισμού.
Αξιολόγηση Προσωπικού και Τεχνολογικές Εξελίξεις
Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Κυρανάκης, έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα πραγματοποιηθεί αξιολόγηση του προσωπικού του ΟΣΕ και θα ληφθούν μέτρα για την απόλυση όσων δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις. Παράλληλα, διαβεβαίωσε ότι δεν τίθεται ζήτημα κατάργησης του δεύτερου μηχανοδηγού στην καμπίνα, ενώ προγραμματίζεται η τοποθέτηση καμερών για την επιβεβαίωση της παρουσίας του. Στο πλαίσιο της αύξησης της ασφάλειας, θα εγκατασταθούν συστήματα τεχνολογίας, όπως ο γεωεντοπισμός των τρένων σε πραγματικό χρόνο, για να ελαχιστοποιηθούν οι πιθανότητες σύγκρουσης.
Ανάκληση Αδειών και Διαχείριση Βιντεοσκοπημένων Στοιχείων
Μία από τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου αφορά την ανάκληση αδειών σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, εάν αυτές προβαίνουν σε παράνομες ή καταχρηστικές ενέργειες. Επιπλέον, προβλέπεται η βελτίωση του μηχανισμού βιντεοσκόπησης του υλικού του ΟΣΕ, το οποίο, στο παρελθόν, είχε πέσει θύμα κλοπών από συμμορίες. Ειδικότερα, ομάδες Ρομά είχαν καταφέρει να αποσπούν καλώδια και υλικό από τις σιδηροδρομικές γραμμές.
Προσλήψεις και Εταιρική Αναδιοργάνωση
Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται και η αναδιοργάνωση της εταιρικής δομής του ΟΣΕ. Ο οργανισμός θα υιοθετήσει ένα νέο μοντέλο λειτουργίας, με αναδιοργάνωση των προσλήψεων και της διαχείρισης των προμηθευτών του. Ειδικά στον τομέα της ασφάλειας, θα αναπτυχθούν αυξημένα μέτρα, ενώ θα επανακαθοριστεί το σύστημα αμοιβών για τα ανώτατα στελέχη του οργανισμού, εξαιρώντας τα από το πλαίσιο του Ενιαίου Μισθολογίου, προκειμένου να ενισχυθεί η ικανότητα προσέλκυσης στελεχών με εξειδικευμένη εμπειρία, ακόμη και από το εξωτερικό.
Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας
Κεντρικό στοιχείο του νομοσχεδίου είναι η ίδρυση του Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας της κυκλοφορίας, το οποίο θα έχει συνολική εποπτεία του σιδηροδρομικού δικτύου. Αντίθετα με τα τοπικά κέντρα τηλεδιοίκησης, το Ενιαίο Κέντρο θα έχει εποπτικό ρόλο χωρίς να αναλαμβάνει τη διαχείριση της κυκλοφορίας. Στα τρένα θα εγκατασταθούν πομποδέκτες HEPOS για τη γεωεντόπιση των τρένων σε πραγματικό χρόνο, με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας και την καλύτερη παρακολούθηση του δικτύου.
Αναπροσαρμογή Αμοιβών και Προσλήψεις Στελεχών
Για να εξασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα της νέας εταιρικής δομής, αναμένεται να γίνει αναπροσαρμογή των αμοιβών των ανώτατων και ανώτερων στελεχών του ΟΣΕ, ώστε να προσελκύσουν υψηλά καταρτισμένα στελέχη. Εντός του Μαΐου, μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου, θα πραγματοποιηθεί ανοιχτός διαγωνισμός για την πρόσληψη νέων στελεχών με τριετείς ή τετραετείς συμβάσεις, που θα μπορούν να ανανεωθούν.
Το νομοσχέδιο αναμένεται να επιφέρει βαθιές τομές στη λειτουργία του ΟΣΕ και να βελτιώσει σημαντικά την ασφάλεια και την ποιότητα των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα.