Ο νέος φόρος για την κρουαζιέρα εγείρει ζήτημα φορολογικής ισότητας, καθώς ισχύει μόνο για τους επιβάτες κρουαζιέρας και όχι για όσους φτάνουν αεροπορικώς.
Ο τομέας του τουρισμού κρουαζιέρας στην Ισλανδία αναμένεται να παρουσιάσει απότομη πτώση, με την Cruise Iceland να προβλέπει μείωση 14% στις κρατήσεις για το 2026 και ακόμη μεγαλύτερη μείωση 30% το 2027.
Η κύρια ανησυχία είναι ο πρόσφατα εισαχθείς φόρος των 18 δολαρίων ανά επιβάτη για κάθε 24 ώρες παραμονής στη χώρα.
Η έκθεση της Cruise Iceland αναφέρει ότι εάν η δραστηριότητα κρουαζιέρας μειωθεί κατά 20%, το Υπουργείο Οικονομικών θα μπορούσε να υποστεί ετήσιες ζημιές περίπου 3,6 εκατομμυρίων δολαρίων.
Μια μείωση 30% θα μπορούσε να αυξήσει αυτές τις απώλειες στα 12,5 εκατομμύρια δολάρια.
Οι εταιρείες κρουαζιέρας φέρονται να έχουν αρχίσει να αλλάζουν δρομολόγια, αφιερώνοντας λιγότερο χρόνο στα λιμάνια της Ισλανδίας και επιλέγοντας εναλλακτικούς προορισμούς όπως τα Νησιά Φερόε.
Η Cruise Iceland, μια κοινοπραξία τοπικών λιμένων, ταξιδιωτικών εταιρειών και παρόχων ναυτιλιακών υπηρεσιών, έχει καταστήσει σαφές ότι δεν απορρίπτει πλήρως την ιδέα ενός φόρου υποδομών, αλλά τάσσεται υπέρ ενός τέλους που βασίζεται στις επισκέψεις στα λιμάνια και όχι στον χρόνο ελλιμενισμού.
Ο νέος φόρος εγείρει επίσης το ζήτημα της φορολογικής ισότητας, καθώς ισχύει μόνο για τους επιβάτες κρουαζιέρας, όχι για όσους φτάνουν αεροπορικώς .
Το 2023, καταγράφηκαν 309.890 επιβάτες κρουαζιέρας από ένα σύνολο 2,4 εκατομμυρίων διεθνών αφίξεων, ή περίπου το 13% όλων των εισερχόμενων ταξιδιωτών.