Το βιβλίο παραγγελιών για νεότευκτα πλοία καταγράφει έντονη δραστηριότητα, με τους Έλληνες πλοιοκτήτες να κατέχουν πρωταγωνιστικό ρόλο, κυρίως στην αγορά των δεξαμενόπλοιων. Σήμερα, περίπου ένα στα τέσσερα tankers που ναυπηγείται παγκοσμίως φέρει ελληνική υπογραφή.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, μέχρι τα τέλη Απριλίου, οι παραγγελίες ελληνικών συμφερόντων φτάνουν τα 606 πλοία, καλύπτοντας όλο το φάσμα των εμπορικών τύπων.
Παρά τη συνεχή παραλαβή νέων πλοίων, ο αριθμός των παραγγελιών παραμένει σταθερά πάνω από τα 600 τον τελευταίο καιρό. Συγκριτικά με πέρυσι, οι παραγγελίες σε tankers από Έλληνες έχουν αυξηθεί αισθητά.
Από τα 1.189 δεξαμενόπλοια που ναυπηγούνται σήμερα παγκοσμίως, τα 292 ανήκουν σε ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, ποσοστό που αγγίζει το 25%.
Το ελληνικό βιβλίο παραγγελιών παρουσιάζει ποικιλομορφία ως προς τα μεγέθη των πλοίων. Τα aframax/LR2 tankers κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο (28%), όπως και τα suezmaxes. Τα MR2 tankers ακολουθούν με 16%, ενώ τα panamax/LR1 αγγίζουν το 14%. Τα small tankers και VLCCs έχουν από 7% το καθένα.
Η ηλικιακή κατανομή του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων δείχνει ότι το 14% είναι ηλικίας 0-5 ετών, το 20% 6-10 ετών, το 19% 11-15 ετών, το 29% 16-20 ετών και το 13% είναι πάνω από 21 ετών.
Συνολικά, το παγκόσμιο orderbook περιλαμβάνει 4.008 πλοία όλων των τύπων (bulkers, tankers, containerships, gas carriers), σχεδόν διπλάσιο σε σχέση με το 2022.
Στους υπόλοιπους τομείς, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν παραγγελίες που αντιστοιχούν στο 13% των bulkers, στο 6% των containerships, στο 14% των LNG carriers και στο 16% των LPG carriers.
Bulk Carriers: Σταθερή Παρουσία
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν παραγγείλει 167 bulk carriers, δηλαδή το 13% του παγκόσμιου συνόλου των παραγγελιών. Από αυτές, οι 37 έγιναν μετά την 1η Ιανουαρίου 2025.
Το 54% των παραγγελιών αφορά panamaxes/kamsarmaxes, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό καλύπτει μικρότερες κατηγορίες όπως handymax και ultramax.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 28% του σημερινού στόλου bulk carriers είναι άνω των 16 ετών, με μέσο όρο ηλικίας τα 12,8 έτη. Στην κατηγορία handysize, ο μέσος όρος είναι ακόμη μεγαλύτερος, στα 13,5 έτη.
Containerships: Επικέντρωση στα Neopanamax
Οι ελληνικές παραγγελίες για containerships παραμένουν σταθερές, με 50 πλοία, αριθμός που αντιστοιχεί στο 6% του παγκόσμιου συνόλου.
Από τις 787 παγκόσμιες παραγγελίες για το 2025, οι 103 έχουν ήδη τοποθετηθεί. Η πλειοψηφία των ελληνικών παραγγελιών αφορά πλοία τύπου neopanamax (68%), ενώ τα μικρότερα feeders καταλαμβάνουν το 18%.
Gas Carriers: Έμφαση σε LNG και VLGC
Στα gas carriers έχουν καταγραφεί 97 ελληνικές παραγγελίες, ενώ παγκοσμίως ναυπηγούνται 653 τέτοια πλοία.
Στα LNG carriers, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν υπό ναυπήγηση 47 πλοία (14% του παγκόσμιου συνόλου). Τα περισσότερα είναι μεγάλης χωρητικότητας, μεταξύ 141.000 και 200.000 κυβικών μέτρων.
Όσον αφορά τα LPG carriers, οι Έλληνες ναυπηγούν 50 πλοία (16% του παγκόσμιου συνόλου), με τα VLGCs να κυριαρχούν. Συγκεκριμένα, 27 παραγγελίες αντιστοιχούν σε αυτή την κατηγορία, δηλαδή το 54% του ελληνικού orderbook στον τομέα.
Το υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον ενισχύεται από τη θετική εικόνα της ναυλαγοράς και τη συνεχιζόμενη ζήτηση για αυτά τα πλοία, σύμφωνα με την Xclusiv.