Αισθητή κάμψη παρουσίασε τον Οκτώβριο του 2025 η διακίνηση containers στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά.
Η σημαντική μείωση καταγράφεται σε μία περίοδο που παραδοσιακά χαρακτηρίζεται από υψηλή εμπορευματική δραστηριότητα εν όψει των εορτών.
Κύκλοι της αγοράς αποδίδουν τη μείωση στον όγκο των φορτίων στο γεγονός ότι η ναυτιλιακή ομαλότητα στην Ερυθρά Θάλασσα δεν έχει αποκατασταθεί πλήρως, μετά τις επιθέσεις των Χούθι, με αποτέλεσμα σημαντικός αριθμός πλοίων να εξακολουθεί να αποφεύγει τη συγκεκριμένη θαλάσσια οδό.
Παράλληλα, αναφέρουν ότι συνεχίζει να επικρατεί σύγχυση στην παγκόσμια αγορά εμπορευματοκιβωτίων λόγω των συνεχών αλλαγών στους αμερικανικούς και κινεζικούς δασμούς, με τις αλλεπάλληλες ανακοινώσεις, εξαιρέσεις και αναθεωρήσεις να δημιουργούν αβεβαιότητα στους εισαγωγείς και να επηρεάζουν τη ροή των φορτίων προς τα ευρωπαϊκά λιμάνια.
Σημείωσαν ότι ενώ παραδοσιακά οι μήνες Σεπτέμβριος και Οκτώβριος αποτελούν μία από τις πιο δυναμικές περιόδους για τη διακίνηση εμπορευμάτων, καθώς προηγούνται της εορταστικής ζήτησης των Χριστουγέννων, η φετινή χρονιά διαφοροποιήθηκε σημαντικά από τον κανόνα.
Επιπλέον τόνισαν ότι πολλά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εξακολουθούν να επιλέγουν τον περίπλου της Αφρικής, παρακάμπτοντας τη Διώρυγα του Σουέζ, με αποτέλεσμα τα πρώτα λιμάνια στα οποία ξεφορτώνουν φορτία να είναι της Αλγερίας, της Ισπανίας και της Βόρειας Ευρώπης, περιορίζοντας τον όγκο που φτάνει στον Πειραιά.
Πτώση στον Πειραιά
Σύμφωνα με στοιχεία της COSCO Shipping Ports, τον Οκτώβριο του 2025 διακινήθηκαν από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμένα Πειραιά συνολικά 311 χιλιάδες κοντέινερ έναντι 391 χιλ. τον ίδιο μήνα του 2024, σημειώνοντας πτώση 20,5%.
Σε επίπεδο δεκαμήνου, από τον Ιανουάριο του 2025 έως και τον Οκτώβριο του 2025 διακινήθηκαν συνολικά 3,344 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, έναντι 3,498 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2024, σημειώνοντας πτώση 4,4%.
Αρνητική ήταν η εικόνα και τον Σεπτέμβριο του 2025, κατά τον οποίο η διακίνηση σε επίπεδο μήνα διαμορφώθηκε σε 318 χιλιάδες TEUs, έναντι 387 χιλιάδων το 2024, καταγράφοντας μείωση 17,9%.
Σε επίπεδο εννεαμήνου, από τον Ιανουάριο του 2025 έως και τον Σεπτέμβριο του 2025, διακινήθηκαν συνολικά 3 εκατ. εμπορευματοκιβώτια έναντι 3,1 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2024, σημειώνοντας πτώση 2,4%.
Ισχυρή ανάπτυξη διεθνώς
Πάντως, σε παγκόσμιο επίπεδο η COSCO Shipping Ports παρουσίασε καλές επιδόσεις το εννεάμηνο του 2025, με τη διακίνηση στους 37 λιμένες της να ανέρχεται στα 97 εκατ. TEUs (βασική μονάδα μέτρησης στη ναυτιλία των εμπορευματοκιβωτίων – αντιστοιχεί σε εμπορευματοκιβώτιο 20 ποδών) έναντι 91,7 εκατ. TEUs το ίδιο διάστημα πέρυσι, αύξηση 5,6%.
Σε επίπεδο μήνα σε παγκόσμιο επίπεδο παρουσίασε επίσης θετικά αποτελέσματα, με τη διακίνηση τον Οκτώβριο να ανέρχεται σε 10,3 εκατ. TEUs έναντι 9,4 εκατ. TEUs τον ίδιο μήνα πέρυσι, αύξηση 9,5%.
Όσον αφορά τη διακίνηση στην Κίνα, οι τερματικοί σταθμοί στις περιοχές Southwest και Pearl River σημείωσαν καλή απόδοση, με αύξηση 11,3% και 12,6% αντίστοιχα σε ετήσια βάση.
Εξάλλου, η διακίνηση των τερματικών σταθμών στο εξωτερικό συνέχισε την ανοδική της τάση, με αύξηση της διακίνησης κατά 18,3% σε ετήσια βάση, μεταξύ των οποίων η διακίνηση στον τερματικό σταθμό Hutchison Laemchabang και στον τερματικό σταθμό Thai Laemchabang της Ταϊλάνδης που άρχισε να περιλαμβάνεται στη συνολική διακίνηση της εταιρείας τον Οκτώβριο.
Νέα εξαγορά της COSCO
Σημειώνεται ότι η COSCO Shipping Ports ολοκλήρωσε πρόσφατα την εξαγορά ποσοστού 12,5% στην Thai Laemchabang Terminal Co. Ltd. (TLT) και 30% στη Hutchison Laemchabang Terminal Ltd. (HLT), έναντι συνολικού τιμήματος 110 εκατ. δολαρίων, όπως ανακοινώθηκε στις 17 Σεπτεμβρίου 2025.
