Οι κορυφαίοι ελληνικοί όμιλοι των υποδομών και των κατασκευών – όπως είχε προεξοφληθεί, αφού τα συγκεκριμένα έργα βρίσκονταν ψηλά στο ραντάρ τους – κατέθεσαν χθες δεσμευτικές προσφορές για δύο μεγάλα οδικά έργα στη Βόρεια Ελλάδα.
Πρόκειται για ΣΔΙΤ συνολικής εκτιμώμενης αξίας περίπου 700 εκατ. ευρώ, που αναμένεται να αλλάξουν τον χάρτη των μετακινήσεων σε τρεις κρίσιμες Περιφερειακές Ενότητες.
Ειδικότερα, ΓΕΚ Τέρνα, Άβαξ και Άκτωρ Παραχωρήσεις (Όμιλος Aktor) – Metlen εισήλθαν στην τελική ευθεία για την ανάληψη δύο συμβάσεων: Της αναβάθμισης του οδικού άξονα ΕΟ2 Μαυροβούνι – Έδεσσα με τις παρακάμψεις Γιαννιτσών και Χαλκηδόνας, καθώς και της λειτουργίας/συντήρησης του τμήματος γέφυρα Αξιού – Έδεσσα, προϋπολογισμού 445 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ, και του κάθετου άξονα Δράμα – Αμφίπολη (Παλαιοκώμη), προϋπολογισμού 248,5 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ.
Από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επισημαίνεται ότι τα έργα αυτά θα ενισχύσουν καθοριστικά την οδική ασφάλεια και θα διευκολύνουν τις μετακινήσεις σε Θεσσαλονίκη, Πέλλα και Δράμα, περιοχές με αυξημένη κυκλοφορία και τουριστικό ενδιαφέρον.
Το έργο «Θεσσαλονίκη – Έδεσσα»
Η αναβάθμιση του άξονα αναμένεται να μειώσει τον χρόνο διαδρομής κατά 6–8 λεπτά για Θεσσαλονίκη – Γιαννιτσά και Θεσσαλονίκη – Σκύδρα και κατά περίπου 10 λεπτά για Θεσσαλονίκη – Έδεσσα. Ο ιδιώτης ανάδοχος θα αναλάβει:
Α. Μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των τμημάτων:
• Μαυροβούνι – Έδεσσα (με σύνδεση στον Ι/Κ της περιφερειακής οδού Έδεσσας), 9,423 χλμ.
• Παράκαμψη Γιαννιτσών (Α/Κ Γιαννιτσών – Α/Κ Παραλίμνης), 8,913 χλμ.
• Παράκαμψη Χαλκηδόνας (Α/Κ Χαλκηδόνας – Α/Κ Ελεούσας), 6,340 χλμ.
Β. Λειτουργία, συντήρηση και χρηματοδότηση του βασικού άξονα γέφυρας Αξιού – Έδεσσα, συνολικού μήκους 52,326 χλμ.
Πέρα από την αύξηση της ασφάλειας, ο οδικός άξονας ενισχύει τη συνδεσιμότητα του λιμανιού και του σιδηροδρομικού σταθμού Θεσσαλονίκης με τις γύρω περιοχές – γεγονός με ιδιαίτερη σημασία για τον τουρισμό και τη διάθεση αγροτικών προϊόντων στη Μακεδονία.
Το έργο «Κάθετος Άξονας Δράμα – Αμφίπολη»
Η σύμβαση καλύπτει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση δύο τμημάτων, Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη, 29,5 χλμ. και Μαυρολεύκη – Δράμα, 13,5 χλμ., καθώς και 9 ανισόπεδους κόμβους, μαζί με τη λειτουργία και συντήρηση του βασικού άξονα Δράμα – Αμφίπολη συνολικού μήκους 43 χλμ.
Ο δρόμος θα αναβαθμιστεί σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, με βελτίωση 13,5 χλμ. υπάρχοντος δικτύου και κατασκευή 29,5 χλμ. νέων τμημάτων. Οι παρεμβάσεις στοχεύουν στη διασύνδεση της Δράμας με τη γύρω περιοχή και την Εγνατία Οδό, αντιμετωπίζοντας ένα πολυετές πρόβλημα για τους οδηγούς και για όσους εισέρχονται στη χώρα από τα βόρεια σύνορα.
