Εμμένει στην κατάργηση των τρόλεϊ το υπουργείο, παρά τις αντιδράσεις, κατηγορώντας συνδικαλιστές για προσωπική ατζέντα
Έως την άνοιξη του 2026 αναμένεται το τραμ να πιάσει στην πραγματικότητα λιμάνι φτάνοντας στην τερματική του στάση «Ακτή Ποσειδώνος» και να σταματήσει την κυκλική διαδρομή, την οποία εκτελεί από τα τέλη του 2021 οπότε και δόθηκε στην κυκλοφορία ύστερα από πολυετείς περιπέτειες και καθυστερήσεις η επέκταση του μέσου στον Πειραιά.
Το τελευταίο …μίλι στην πολύπαθη επέκταση είχε αντιμετωπίσει και άλλα προβλήματα, ωστόσο αυτό που καθυστέρησε τόσο πολύ την προσέγγιση του τραμ στο λιμάνι είναι το γεγονός πως είχε δοθεί προτεραιότητα στην ηλεκτροδότηση του συστήματος των τρόλεϊ. Πλέον είναι ζήτημα λίγων μηνών να φτάσει στην τερματική στάση καθώς η προτεραιότητα θα αλλάξει δεδομένου ότι τα τρόλει έχουν την απαραίτηση αυτονομία να κινηθούν για μικρή απόσταση χωρίς δίκτυο.
Αλλωστε, σύμφωνα με τις εξαγγελίες του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, τις οποίες επανέλαβε πρόσφατα στη Βουλή, το εναέριο δίκτυο στο κέντρο της Αθήνας και του Πειραιά θα αποξηλωθεί με τα τρόλει να καταργούνται σταδιακά. Βάσει των όσων έχουν αναφερθεί, τα οχήματα, τα οποία παραμένουν λειτουργικά, θα συνεχίσουν να κυκλοφορούν σε μεγάλες ευθείες, όπως η Συγγρού για κάποια χρόνια ακόμα χωρίς ωστόσο το υπουργείο να έχει αποσαφήνίσει έως σήμερα τον πλήρη σχεδιασμό του όσον αφορά τον χρονοδιάγραμμα της κατάργησης ή τις γραμμές που θα «διασωθούν».
Ο αν. υπουργός απαντώντας σε σχετική κοινοβουλευτική ερώτηση, αναφέρθηκε και στο ζήτημα του τραμ σημειώνοντας πως δεν μπορεί να φτάσει στον τερματικό σταθμό λόγω επικαλυπτόμενων καλωδίων τρόλεϊ και τραμ.
Το πλάνο κατάργησης των τρόλεϊ εξακολουθεί, πάντως, να προκαλεί ισχυρούς κλυδωνισμούς με τις αντιδράσεις να είναι συνεχείς. Το ζήτημα έφτασε και στη Βουλή μέσω ερώτησης που κατέθεσε ο βουλευτής της Νέας Αριστεράς, Νάσος Ηλιόπουλος, η συζήτηση της οποίας οδήγησε σε σφοδρή αντιπαράθεση με τον κ. Κυρανάκη, αλλά και σε σφοδρές κατηγορίες κατά των εργαζομένων που αντιδρούν εκ μέρους του αν. υπουργού που υπονόησε εξυπηρέτηση συμφερόντων και τήρηση προσωπικής ατζέντας.
Συγκεκριμένα, ο κ. Κυρανάκης κατηγόρησε την Ομοσπονδία Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδας (ΟΣΜΕ) ότι αντιδρά στην κατάργηση των τρόλει, παρά το γεγονός ότι – κατά το υπουργείο – αυτή θα εξοικονομούσε σημαντικούς πόρους: «Αυτά τα οποία έρχονται διάφορα συνδικαλιστικά σωματεία και μου λένε τα ίδια ακριβώς τα βλέπω και σε prospectus συγκεκριμένου κατασκευαστή οχημάτων. Άρα λίγο προσοχή για το ποιος κατηγορεί ποιον εδώ. Μη χαλάσουμε καμιά δουλειά, πείτε στους συνομιλητές σας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κυρανάκης.
Ο κ. Ηλιόπουλος τον κάλεσε αν έχει στοιχεία, να τα καταθέσει με τον αναπληρωτή υπουργό να επαναλαμβάνει: «Σας τα λέω ευθέως αυτά τα οποία μου έχουν φέρει κάποια συνδικαλιστικά σωματεία τα έχω δει επί λέξει σε prospectus συγκεκριμένου κατασκευαστή οχημάτων, για να ξέρουμε εδώ πέρα τι λέμε. Δεν ισχυρίζομαι ότι εσείς είστε εκπρόσωπος. Λέω ότι κάποιοι ενδεχομένως όμως συνομιλητές σας να έχουν άλλη ατζέντα», τόνισε κατηγορώντας ευθέως τους συνδικαλιστές.
«Αυτό είναι πολύ βαρύ να το λέτε για συνδικαλιστές και ειδικά όταν είσαστε κυβέρνηση του ΟΠΕΚΕΠΕ», ήταν η απάντηση του κ. Ηλιόπουλου.
Εμμένει στην κατάργηση το υπουργείο παρά τις αντιδράσεις
Ο κ. Ηλιόπουλος, ανοίγοντας την παρέμβασή του, είχε ασκήσει σφοδρή κριτική στην κυβερνητική απόφαση για την κατάργηση των τρόλεϊ, καταγγέλλοντας έλλειψη διαβούλευσης με τους αρμόδιους φορείς και αμφισβητώντας τη σκοπιμότητα της επιλογής. Ειδικότερα, έκανε λόγο για «αιφνιδιαστική εξαγγελία» που δεν στηρίχθηκε σε επιστημονικά ή τεχνικά δεδομένα. Ανέδειξε σειρά αντιφάσεων, όπως το γεγονός ότι είχαν πρόσφατα προκηρυχθεί έργα για προμήθεια νέων τρόλεϊ, ενώ παράλληλα η ομοσπονδία εργαζομένων (ΟΣΜΕ) κατήγγειλε πολυετή απαξίωση του υφιστάμενου στόλου, με αποτέλεσμα τον αναγκαστικό παροπλισμό 60 οχημάτων εξαιτίας της έλλειψης ανταλλακτικών. Επιπλέον, ο κ. Ηλιόπουλος υπογράμμισε ότι η σταδιακή αποξήλωση του εναέριου δικτύου (230 χιλιομέτρων) αντιστοιχεί σε απώλεια δημόσιου κεφαλαίου που αποτιμάται σε αξία που υπερβαίνει τα 120 εκατομμύρια ευρώ.
Επικαλούμενος στοιχεία κόστους, υποστήριξε ότι η συντήρηση του εναέριου δικτύου είναι σημαντικά φθηνότερη από το κόστος φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων, ενώ σημείωσε πως η διάρκεια ζωής των τρόλεϊ υπερβαίνει κατά πολύ εκείνη των αμιγώς ηλεκτρικών λεωφορείων. Τόνισε το υψηλό κόστος αντικατάστασης μπαταριών (120.000 ευρώ ανά όχημα σε περίπου μία οκταετία) και σε προβλήματα προσαρμογής των νέων φορτιστών στα υφιστάμενα αμαξοστάσια, ενώ αναφορικά με τους φορτιστές σημείωσε «έχουμε ένα κόστος 7 εκατομμυρίων αρχικά και στη συνέχεια άλλα 8 εκατομμύρια μόνο για τα 140 και τα εκατό ηλεκτρικά λεωφορεία που έχουμε ήδη».
Ο βουλευτής επεσήμανε ότι δεν υπάρχει καμία σχετική πρόβλεψη στο υφιστάμενο Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών Αττικής, ύψους 1,5 εκατ. ευρώ, το οποίο βαδίζει προς ολοκλήρωση, ενώ καυτηρίασε την αντίφαση του να προκηρύσσεται διαγωνισμός 3,7 εκατ. για αποτύπωση του εναέριου δικτύου από την ΟΣΥ όταν υπάρχει πρόθεση αποξήλωσής του.
Απαντώντας στην κριτική, ο κ. Κυρανάκης υπερασπίστηκε την απόφαση κατάργησης, υποστηρίζοντας ότι βασίζεται σε σαφή οικονομικά δεδομένα και προηγούμενη διαβούλευση με τους φορείς, την οποία – όπως είπε – «ίσως δεν έχουν μεταφέρει σωστά» ορισμένοι συνδικαλιστές. Όπως ανέφερε, το κόστος λειτουργίας ανά χιλιόμετρο για τα τρόλεϊ είναι 5,5 ευρώ, ενώ για τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία 2,5 ευρώ, γεγονός που αποδεικνύει ότι τα τρόλεϊ κοστίζουν υπερδιπλάσια στους φορολογούμενους, όπως επανέλαβε.
Ο αν. υπουργός τόνισε πως με τα ίδια κονδύλια μπορούν να αγοραστούν περισσότερα ηλεκτρικά λεωφορεία από ό,τι τρόλεϊ, εξασφαλίζοντας έτσι πύκνωση των δρομολογίων και καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. Ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «για κάθε δύο νέας γενιάς τρόλεϊ, μπορούμε να αποκτήσουμε τρία ηλεκτρικά λεωφορεία».
Διαβεβαίωσε ότι κανένας εργαζόμενος δεν πρόκειται να απολυθεί, καθώς όλοι ανήκουν στην ΟΣΥ και τόνισε ότι τρέχει ήδη προκήρυξη για προσλήψεις οδηγών με αυξημένες αποδοχές. Επανέλαβε ότι η αποξήλωση του δικτύου θα ξεκινήσει από το κέντρο της Αθήνας και του Πειραιά προσθέτοντας ότι δεν πρόκειται για πλήρη κατάργηση των τρόλεϊ, αλλά για αντικατάσταση παλαιών οχημάτων και διατήρηση των δρομολογίων σε ευθείες γραμμές όπως η Συγγρού και η Κηφισίας, όπου δεν δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα από την εναέρια υποδομή.
Παραδέχτηκε, πάντως, ότι στην επόμενη προμήθεια οχημάτων θα περιλαμβάνονται και νέας γενιάς τρόλει, με δυνατότητα εν κινήσει φόρτισης (In Motion Charging) συμπληρώνοντας ωστόσο ότι θα αποτελούν «ένα μικρό μέρος του μείγματος».
