Ο παγκόσμιος στόλος πλοίων που μπορούν να λειτουργούν με εναλλακτικά καύσιμα αναμένεται να φτάσει τα 1.000 πλοία μέχρι το τέλος του 2025. Η αύξηση αυτή οφείλεται στον πρωτοφανή αριθμό νέων παραδόσεων πλοίων διπλού καυσίμου από τα διεθνή ναυπηγεία.
Σύμφωνα με ανάλυση της Lloyd’s List, που βασίζεται σε στοιχεία του DNV Alternative Fuel Insight, το 2025 αναμένεται να είναι χρονιά-ορόσημο, με 285 νέα πλοία διπλού καυσίμου να προστίθενται στον παγκόσμιο στόλο. Παράλληλα, βρίσκονται σε εξέλιξη επτά μετασκευές πλοίων ώστε να μπορούν να λειτουργούν με δύο καύσιμα.
Αυτό σημαίνει αύξηση 48% σε σχέση με τις 198 αντίστοιχες παραδόσεις που έγιναν το 2024.
Η Κυριαρχία του LNG
Το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) παραμένει το κυρίαρχο εναλλακτικό καύσιμο, καθώς αναμένεται να χρησιμοποιείται στο 75% των νέων πλοίων διπλού καυσίμου που θα παραδοθούν φέτος. Το υπόλοιπο ποσοστό αφορά κυρίως πλοία που θα καίνε μεθανόλη.
Αν και το LNG θεωρείται μεταβατικό καύσιμο προς την πλήρη απανθρακοποίηση, τα νέα μέτρα που προτείνει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) δεν φαίνεται να το ευνοούν για μακροπρόθεσμες επενδύσεις.
Αυτό έχει προκαλέσει ανησυχία στους κόλπους της ελληνικής ναυτιλίας. Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού, δήλωσε πως η υποτίμηση της σημασίας του LNG μπορεί να αποθαρρύνει σημαντικές επενδύσεις του κλάδου. Αντίστοιχα, ο Πάνος Κουρκουντής της Martecma επισήμανε ότι η οικονομική επιβάρυνση για τα LNG πλοία είναι μεγαλύτερη απ’ ό,τι για τα συμβατικά, κάτι που θεωρείται άδικο.
Ποιοι Τομείς Πρωτοστατούν
Ο τομέας των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containerships) ηγείται της πράσινης μετάβασης, με το 50% των νέων πλοίων του 2025 να είναι διπλού καυσίμου. Συγκεκριμένα, αναμένονται 120 παραδόσεις, εκ των οποίων τα 81 θα καίνε LNG και τα 39 μεθανόλη.
Μεγάλες εταιρείες όπως η CMA CGM και η Cosco σχεδιάζουν επίσης τη μετατροπή παλαιότερων πλοίων σε dual-fuel με μεθανόλη.
Στον τομέα μεταφοράς οχημάτων, τα 59 από τα 60 νέα πλοία που θα παραδοθούν φέτος είναι διπλού καυσίμου LNG. Το ένα που ξεχωρίζει θα καίει μεθανόλη και ανήκει στην China Merchants Group.
Παρόμοια εικόνα εμφανίζεται και σε άλλους κλάδους:
- Δεξαμενόπλοια: 39 νέα dual-fuel πλοία, εκ των οποίων 7 με μεθανόλη.
- Πλοία ξηρού φορτίου: 3 πλοία τύπου Ultramax με μεθανόλη και 14 με LNG.
- Κρουαζιερόπλοια: 10 νέα πλοία, 8 με LNG και 2 με μεθανόλη.
Νέες Τεχνολογίες και Παραδόσεις
Στα πλοία ro-ro, η εταιρεία CLdN θα παραλάβει νέα dual-fuel πλοία LNG από τα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo στην Κορέα. Η σουηδική Stena Group, από την άλλη, θα αποκτήσει φέτος τα πρώτα παγκοσμίως ro-ro πλοία μεθανόλης, σχεδιασμένα για δρομολόγια στην Ιρλανδική Θάλασσα.
Η Attica Group θα αποκτήσει μέσω leasing δύο από τα νέα πλοία της Stena, με παράδοση το 2027. Τα πλοία θα έχουν τη δυνατότητα χρήσης συμβατικών καυσίμων, βιοκαυσίμων, μεθανόλης ή και μπαταριών.
Παράλληλα, ο όμιλος Grimaldi έχει παραγγείλει εννέα Ro-Pax πλοία (methanol-ready), με τα δύο να προορίζονται για τις Μινωικές Γραμμές. Το συνολικό κόστος του προγράμματος ανέρχεται στα 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια.