Ένα χρόνο μετά τη φιλόδοξη εξαγορά της Eagle Bulk από τη Star Bulk του Πέτρου Παππά, η εικόνα στην αγορά ξηρού φορτίου έχει μεταβληθεί σημαντικά. Αν και η συγχώνευση είχε αρχικά ενισχύσει σημαντικά το μέγεθος και την παγκόσμια παρουσία της εταιρείας, η πορεία της αγοράς αποδείχθηκε απρόβλεπτη, επηρεάζοντας τόσο τη μετοχή όσο και την αποτίμηση της Star Bulk.
Όταν ανακοινώθηκε η συμφωνία των 836 εκατ. δολαρίων τον Δεκέμβριο του 2023, στόχος ήταν η δημιουργία ενός ναυτιλιακού «γίγαντα» με στόλο 169 πλοίων και χρηματιστηριακή αξία που ξεπερνούσε τα 2,1 δισεκατομμύρια δολάρια. Πράγματι, λίγες εβδομάδες μετά το κλείσιμο της συμφωνίας, η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας εκτοξεύτηκε στα 2,7 δισ. δολάρια.
Ωστόσο, μέσα στο 2024, η κατάσταση άλλαξε. Η τιμή της μετοχής της Star Bulk υποχώρησε σημαντικά – από τα 23,85 δολάρια σε 13,17 – και η αποτίμηση της εταιρείας μειώθηκε στα 1,5 δισ. δολάρια. Όπως επισημαίνει το Streetwise, αυτή η πτώση συνδέεται κυρίως με τη γενικότερη κάμψη στην αγορά ξηρού φορτίου. Τα ναύλα άρχισαν να υποχωρούν από το καλοκαίρι του 2024 και οι επενδυτές απομακρύνθηκαν από τις μετοχές του κλάδου.
Παρά τις προκλήσεις, η Star Bulk συνέχισε να εξελίσσεται. Με την εξαγορά της Eagle Bulk, ενίσχυσε σημαντικά τη θέση της στον τομέα των supramax-ultramax πλοίων, καθιστώντας την πλέον τη δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία παγκοσμίως στην κατηγορία αυτή. Όμως, η αγορά των συγκεκριμένων πλοίων δεν στάθηκε σύμμαχος – από το κλείσιμο της συμφωνίας, ο σχετικός δείκτης Baltic Supramax υποχώρησε κατά 28%, έναντι 13% του capesize.
Παρά την πίεση που δέχεται η μετοχή – διαπραγματεύεται στο 53% της τιμής της έναν χρόνο πριν και στο 52% της καθαρής αξίας ενεργητικού – τα στελέχη της Star Bulk παραμένουν αισιόδοξα. Ο πρόεδρος Hamish Norton και η επικεφαλής στρατηγικής Χάρις Πλακαντωνάκη τονίζουν ότι η αγορά συνεχίζει να υποτιμά τη μακροπρόθεσμη αξία της εταιρείας, κάτι που ισχύει γενικά για τον κλάδο.
Ένα από τα θετικά της συγχώνευσης είναι οι συνέργειες κόστους, τις οποίες η εταιρεία πέτυχε νωρίτερα απ’ ό,τι είχε προβλέψει. Αν και υπήρξαν αλλαγές στο προσωπικό της πρώην Eagle, διατηρήθηκαν κρίσιμοι τομείς λειτουργίας σε Σιγκαπούρη και Στάμφορντ, με στόχο τη μέγιστη αποτελεσματικότητα.
«Όταν ανακοινώσαμε τη συγχώνευση, εκτιμήσαμε συνέργειες 50 εκατ. δολαρίων μέχρι το 2025. Ήδη έχουμε πετύχει αυτόν τον στόχο πριν καν τελειώσει το 2024», δήλωσαν χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, η Star Bulk δηλώνει έτοιμη για νέα βήματα: αναζητά συμφωνίες που θα της επιτρέψουν να αναδιαρθρώσει τον στόλο της με μεγαλύτερα πλοία και συνεχίζει να επενδύει στην περαιτέρω ενίσχυση της παγκόσμιας παρουσίας της.
Η διοίκηση βλέπει την εμπειρία της συγχώνευσης όχι μόνο ως οικονομική συμφωνία, αλλά και ως ευκαιρία ανάπτυξης τεχνογνωσίας. Όπως επισημαίνουν, η εμπειρία από την ενοποίηση εταιρειών με διαφορετική γεωγραφική και πολιτισμική βάση αποτελεί πολύτιμο «όπλο» για μελλοντικές κινήσεις.
«Έχουμε εξελιχθεί σε έναν ισχυρότερο οργανισμό, με διεθνή παρουσία και ευελιξία να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις της αγοράς. Και είμαστε έτοιμοι για τις επόμενες ευκαιρίες», καταλήγει η εταιρεία.