Παρά τις οικονομικές πιέσεις και τις γεωπολιτικές αβεβαιότητες, όπως οι δασμοί 20% που επέβαλαν οι ΗΠΑ, οι πωλήσεις στον κλάδο λιανικής τροφίμων στην Ευρωπαϊκή Ένωση συνεχίζουν να αυξάνονται. Σύμφωνα με τις τελευταίες εκθέσεις του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, ο όγκος πωλήσεων των τροφίμων στην ΕΕ αυξήθηκε κατά 2,4% σε πραγματικούς όρους, ελαφρώς πάνω από τον μέσο πληθωρισμό των τιμών τροφίμων, ο οποίος ήταν 2,3%.
Ωστόσο, παρά την ανάπτυξη, οι οικονομικές πιέσεις παραμένουν, με περιορισμένες δαπάνες από τους καταναλωτές και αυξημένη προσοχή στη συμπεριφορά αγορών. Στην αγορά τροφίμων, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να κερδίζουν μερίδιο, αν και με αργότερους ρυθμούς. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η τάση του “uptrading”, καθώς το 25% των καταναλωτών προτιμά ακριβότερες, πιο υγιεινές επιλογές.
Η ευρωπαϊκή έκθεση της McKinsey & Company και της EuroCommerce, “The State of Grocery Retail Europe 2025”, αποκαλύπτει τις βασικές τάσεις που θα διαμορφώσουν τον τομέα λιανικής τροφίμων τα επόμενα χρόνια. Σύμφωνα με την έκθεση, οι επιχειρήσεις λιανικής καλούνται να αναπτύξουν στρατηγικές για να προσελκύσουν τόσο εύπορους καταναλωτές όσο και εκείνους με μεγαλύτερη ευαισθησία στις τιμές, εκμεταλλευόμενοι τις ευκαιρίες από τη βιωσιμότητα και την τεχνολογία.
Μερικές από τις βασικές τάσεις που θα επηρεάσουν την αγορά έως το 2030 περιλαμβάνουν:
- Χαμηλός δείκτης ανάπτυξης 0,2%
- Αυξημένη προτίμηση για υγιεινά τρόφιμα (7%)
- Ανάπτυξη της ιδιωτικής ετικέτας (1-3%)
- Έντονη επιρροή της γενιάς Ζ στην αγορά, η οποία προτιμά φαγητό σε πακέτο (77% έναντι 33% των baby boomers)
- Αύξηση των συγχωνεύσεων και εξαγορών στον τομέα της λιανικής τροφίμων (30%)
- Επιτάχυνση της αποδοτικότητας στις εταιρείες που επενδύουν στην τεχνολογία
Τα στελέχη του τομέα λιανικής τροφίμων αναγνωρίζουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν, ωστόσο υπάρχουν λόγοι για αισιοδοξία, καθώς αναμένουν ότι οι εξελίξεις στην τεχνολογία και τη βιωσιμότητα θα δημιουργήσουν νέες ευκαιρίες ανάπτυξης.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης, αναφέρθηκε στην ανάγκη για ενίσχυση της διπλωματίας και της διαπραγμάτευσης για την αποκλιμάκωση των εμπορικών εντάσεων, ιδιαίτερα λόγω των δασμών και των αβεβαιοτήτων στις παγκόσμιες εμπορικές ροές.
