Τα πλοία που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια και οχήματα αναμένεται να είναι οι μεγαλύτεροι χαμένοι από τους δασμούς που ανακοίνωσε ο αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, οι οποίοι θα επηρεάσουν περίπου 60 χώρες και αναμένεται να οδηγήσουν σε μείωση των εισαγωγών στις ΗΠΑ λόγω της χαμηλής ζήτησης.
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η αγορά εμπορευματοκιβωτίων δεν θα αντιδράσει άμεσα στους νέους δασμούς, καθώς οι περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες θα χρειαστούν χρόνο για να προσαρμόσουν τα πλοία στις νέες συνθήκες και να αναπροσαρμόσουν τις στρατηγικές τους.
Η εταιρεία ερευνών Xeneta, ειδικότερα, δεν αναμένει να δει άμεση αύξηση του κόστους στις θαλάσσιες μεταφορές. Ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής της Xeneta, εξήγησε ότι «πολλοί Αμερικανοί φορτωτές βρίσκονται στην διαδικασία ανανέωσης των συμβολαίων για τα εμπορευματοκιβώτια που θα τεθούν σε εφαρμογή στις 1 Μαΐου, κάτι που τους δημιουργεί σοβαρά προβλήματα σχετικά με τις πηγές προμήθειας και τις επιλογές των μεταφορέων για το επόμενο έτος».
Αν και οι ναύλοι εμπορευματοκιβωτίων από την Άπω Ανατολή προς τις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 8-15% την 1η Απριλίου, οι αναλυτές σημειώνουν ότι αυτή η αύξηση είναι πιθανό να μην κρατήσει, λόγω της υποτονικής ζήτησης που υπήρξε τους προηγούμενους μήνες.
Μεταβλητότητα στις τιμές ναύλων
Οι τιμές των ναύλων για εμπορευματοκιβώτια συνεχίζουν να παρουσιάζουν σημαντική μεταβλητότητα. Για παράδειγμα, οι ναύλοι από τη Σαγκάη προς το Λος Άντζελες αυξήθηκαν κατά 10% και οι ναύλοι από τη Σαγκάη προς τη Νέα Υόρκη αυξήθηκαν κατά 8%. Αντίθετα, οι τιμές από το Ρότερνταμ προς τη Σαγκάη και η Γένοβα μειώθηκαν.
Ο παγκόσμιος δείκτης εμπορευματοκιβωτίων της Drewry αυξήθηκε ελαφρά κατά 2% στα 2.208 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο, αλλά παραμένει σε σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα από την κορύφωση του 2021.
Πίεση για τους μεταφορείς οχημάτων λόγω των δασμών
Η εφαρμογή δασμών 25% στις εισαγωγές αυτοκινήτων και ανταλλακτικών από χώρες εκτός ΗΠΑ επιβαρύνει ακόμα περισσότερο τους μεταφορείς οχημάτων, οι οποίοι ήδη βρίσκονταν σε υψηλά επίπεδα τιμών. Αυτή η κίνηση έχει επηρεάσει ήδη τις ναυτιλιακές διαδρομές, με αύξηση των αποστολών οχημάτων από την ΕΕ, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα.
Εντυπωσιακή ήταν η αύξηση των πλοίων «roll on, roll off», που μεταφέρουν κυρίως καινούργια αυτοκίνητα, με 33 πλοία να κατευθύνονται από την Ευρώπη προς τις ΗΠΑ τον Φεβρουάριο του 2025.
Επιπλέον προκλήσεις για τη ναυτιλία
Οι διαμάχες για τους δασμούς δεν περιορίζονται μόνο στα εμπορεύματα. Υπάρχει και η απειλή των υψηλών τελών προσέγγισης στα αμερικανικά λιμάνια για τα πλοία που ναυπηγούνται στην Κίνα. Αυτή η πρόταση μπορεί να επηρεάσει τις εξαγωγές γεωργικών και ενεργειακών προϊόντων των ΗΠΑ και να προκαλέσει επιπλέον αναταράξεις στα λιμάνια, όπως αυτές που παρατηρήθηκαν κατά την πανδημία.