Η Tsakos Energy Navigation (TEN), μία από τις μεγαλύτερες ανεξάρτητες εταιρείες δεξαμενόπλοιων παγκοσμίως και εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης (NYSE), προχώρησε σε μια ιστορική τελετή ονοματοδοσίας και παραλαβής νέων πλοίων στα ναυπηγεία της Samsung Heavy Industries στη Νότια Κορέα.
Η τελετή σηματοδότησε ένα διπλό ορόσημο για την εταιρεία: την παραλαβή του 100ού πλοίου της από κορεατικά ναυπηγεία και ταυτόχρονα την πρώτη συνεργασία με τη Samsung Heavy Industries. Πρόκειται για τα DP2 Suezmax Shuttle Tankers “Athens 04” και “Paris 24”, τα οποία έχουν ήδη ναυλωθεί από την Total.
Στρατηγική Συνεργασία με Petrobras
Στο ίδιο ναυπηγείο, η ΤΕΝ κατασκευάζει συνολικά 12 πλοία αυτού του τύπου. Τα εννέα εξ αυτών εντάσσονται σε μια πρόσφατη συμφωνία ύψους 1,3 δισ. δολαρίων με την Petrobras, με bareboat ναυλώσεις διάρκειας 15 ετών. Η συνολική επένδυση για τα 12 πλοία ξεπερνά τα 2,3 δισ. δολάρια, ενώ τα αναμενόμενα συμβασιοποιημένα έσοδα ανέρχονται σε άνω των 2,5 δισ. δολαρίων.
Με την παραλαβή και του τελευταίου πλοίου, «Anfield», ο στόλος Suezmax shuttle tanker της ΤΕΝ θα αριθμεί 16 πλοία, ενισχύοντας σημαντικά τη θέση της ως κορυφαίου operator σε παγκόσμιο επίπεδο.
Εξειδικευμένα Πλοία για Δύσκολες Συνθήκες
Τα DP2 Shuttle Tankers ενσωματώνουν την τελευταία λέξη της ναυτιλιακής τεχνολογίας. Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΝ, Δρ. Νίκος Τσάκος, υπογράμμισε τη σημασία των εξειδικευμένων αυτών πλοίων για την ασφαλή και αποδοτική μεταφορά πετρελαίου από πλωτές πλατφόρμες σε απομακρυσμένες περιοχές, όπως η Βόρεια Θάλασσα, η Βραζιλία και η Αφρική.
Όπως εξήγησε, τα πλοία διαθέτουν προηγμένα συστήματα σταθεροποίησης που τους επιτρέπουν να διατηρούν τη θέση τους ακόμα και σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
Ανάπτυξη με Βάση τις Σταθερές Ναυλώσεις
Η στρατηγική της ΤΕΝ βασίζεται στις μακροχρόνιες και οικονομικά βιώσιμες ναυλώσεις. Όπως τόνισε ο Δρ. Τσάκος, μετά από πάνω από 30 χρόνια παρουσίας στο χρηματιστήριο, η εταιρεία έχει αποδείξει ότι μπορεί να διαχειρίζεται αποτελεσματικά τις προκλήσεις της αγοράς και να διατηρεί ισχυρές σχέσεις με μεγάλους πελάτες.
Αναφερόμενος στην τρέχουσα συγκυρία, σχολίασε πως οι συνεχώς αυξανόμενοι δασμοί και περιορισμοί δυσχεραίνουν τη ναυτιλιακή δραστηριότητα, επισημαίνοντας τη σημασία της ελεύθερης ναυσιπλοΐας για την παγκόσμια οικονομία.
Τα Χαρακτηριστικά των DP2 Shuttle Tankers
Τα DP2 Shuttle Tankers είναι εξειδικευμένα πλοία τύπου suezmax, ικανά να μεταφέρουν περίπου 150.000 τόνους πετρελαίου. Σε αντίθεση με τα τυπικά suezmax, τα συγκεκριμένα πλοία διαθέτουν συστήματα δυναμικής τοποθέτησης (Dynamic Positioning 2) που επιτρέπουν την ασφαλή φόρτωση πετρελαίου σε μακρινές θαλάσσιες περιοχές, ακόμη και σε κακές καιρικές συνθήκες.
Το κόστος ναυπήγησής τους είναι σημαντικά υψηλότερο – αγγίζοντας τα 150 εκατ. δολάρια ανά πλοίο – εξαιτίας της τεχνολογίας που ενσωματώνουν. Σύμφωνα με τον πλοίαρχο του “Athens 04”, Γιώργο Σταματόπουλο, τα πλοία αυτά μπορούν να σταθεροποιούνται με ακρίβεια έως δύο μέτρων, ακόμα και σε έντονη θαλασσοταραχή.

Πρόγραμμα Ανανέωσης Στόλου
Η ΤΕΝ εφαρμόζει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου της, έχοντας σήμερα 19 πλοία υπό ναυπήγηση, ενώ το 2024 πούλησε 17 παλαιότερα πλοία και επανεπένδυσε σε 25 σύγχρονα. Ανάμεσά τους περιλαμβάνονται έξι νέα πλοία διπλού καυσίμου (LNG) και τέσσερα eco-scrubber container ships.
Ο σημερινός στόλος της εταιρείας, περιλαμβανομένων των υπό ναυπήγηση, αριθμεί 83 δεξαμενόπλοια και δύο LNG carriers, με συνολική μεταφορική ικανότητα 10,2 εκατομμυρίων dwt.
Εμπορικά Ορόσημα
Ο πρόεδρος και COO της εταιρείας, Γιώργος Σαρόγλου, υπενθυμίζει σημαντικά εμπορικά ορόσημα που προηγήθηκαν της πρόσφατης μεγάλης συμφωνίας:
- Το 2007, η απόκτηση και κατασκευή εννέα δεξαμενόπλοιων ice class από τη Western Petroleum καθιέρωσε την ΤΕΝ σε αυτή την κατηγορία.
- Το 2014, η Equinor ανέθεσε στην ΤΕΝ τη ναυπήγηση εννέα πλοίων Aframax, για μακροχρόνια ναύλωση.
- Το 2024, η εταιρεία απέκτησε πέντε σύγχρονα πλοία από τη Viken Crude της Νορβηγίας, ενισχύοντας τη θέση της ως ένας από τους μεγαλύτερους διαχειριστές πλοίων LNG διπλού καυσίμου.
