Νέα μείωση καταγράφεται στον ελληνικό εμπορικό στόλο, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής για τον Μάρτιο του 2025. Η τάση υποχώρησης είναι ιδιαίτερα έντονη στα μεγάλα εμπορικά πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας.
Σημαντική μείωση στα μεγάλα πλοία
Ο αριθμός των πλοίων άνω των 30.000 κοχ (ολική χωρητικότητα) έπεσε στα 372, με συνολική χωρητικότητα 32,03 εκατ. κοχ. Ένα χρόνο νωρίτερα, τον Μάρτιο του 2024, ο αριθμός ήταν 390 πλοία και 33,1 εκατ. κοχ. Η μείωση συνεχίστηκε και σε μηνιαία βάση, καθώς τον Φεβρουάριο του 2025 υπήρχαν 377 πλοία με 32,3 εκατ. κοχ.
Πτωτική πορεία και στα μεσαία πλοία
Αρνητική είναι η εικόνα και για τα πλοία χωρητικότητας 20.000–30.000 κοχ. Τον Μάρτιο του 2025, στο ελληνικό νηολόγιο ήταν εγγεγραμμένα 53 πλοία (1,39 εκατ. κοχ), ενώ τον ίδιο μήνα του 2024 ήταν 56 (1,47 εκατ. κοχ).
Αυξάνεται ο αριθμός των μικρών πλοίων
Παρά την υποχώρηση των μεγάλων, ο συνολικός αριθμός πλοίων αυξήθηκε κατά 0,8% σε σχέση με τον Μάρτιο του 2024. Αυτή η αύξηση οφείλεται στην ενίσχυση των μικρών σκαφών 100–500 κοχ, που παρουσίασαν άνοδο κατά 31 πλοία.
Ωστόσο, η συνολική χωρητικότητα όλων των πλοίων μειώθηκε κατά 3,1%, συνεχίζοντας τη φθίνουσα πορεία των τελευταίων ετών.
Το ανθρώπινο δυναμικό: Προκλήσεις και προβληματισμοί
Η δυσκολία εισόδου στο επάγγελμα
Η πλοίαρχος Ηρώ Γιδάκου περιέγραψε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι νέοι ναυτικοί: από την έλλειψη καθοδήγησης μέχρι την περιορισμένη πρόσβαση σε εταιρείες, ειδικά στον απαιτητικό τομέα των LNG πλοίων.
Υπάρχει έλλειψη ευκαιριών
Σύμφωνα με την ίδια, δεν υποστηρίζουν όλοι οι πλοιοκτήτες τους Έλληνες ναυτικούς. Παράδειγμα θετικό αποτελεί ο όμιλος Αγγελικούση, όπου περίπου το 30% των ναυτολογήσεων αφορά Έλληνες.
Οι σχολές χρειάζονται ανανέωση
Ο καπτ. Ευστράτιος Τσουκάρης τόνισε ότι πολλοί εγκαταλείπουν το επάγγελμα. Η λύση, κατά τη γνώμη του, είναι οι σχολές να προετοιμάζουν καλύτερα τους νέους για την πραγματικότητα της ναυτικής ζωής.
Η σημασία της ναυτοσύνης
Ο Ανδρέας Ζαρναβέλης ανέδειξε τη ναυτοσύνη ως θεμέλιο της ελληνικής ναυτιλιακής υπεροχής. Τόνισε ότι χωρίς επένδυση στους ανθρώπους, δεν μπορεί να υπάρξει πρόοδος.
Ο καπτ. Γιώργος Κουμπενάς έθεσε εύστοχα το ερώτημα: «Γιατί να επιλέξει ένας νέος να πάει σε ναυτική ακαδημία;». Πολλοί φοιτητές, όπως είπε, καταλήγουν εκεί χωρίς να έχουν πλήρη εικόνα της ναυτικής σταδιοδρομίας.
Η ανάγκη ενίσχυσης του ελληνικού νηολογίου
Η Μελίνα Τραυλού, πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, επισήμανε ότι το ελληνικό νηολόγιο πρέπει να γίνει και πάλι ελκυστική επιχειρηματική επιλογή. Η στήριξη από την πολιτεία είναι απαραίτητη, για να σταματήσει η συνεχιζόμενη υποχώρησή του.
Ένα μέλλον με αβεβαιότητες
Ο Πάνος Λασκαρίδης εξέφρασε τον προβληματισμό του για την πορεία του ελληνικού νηολογίου, προβλέποντας ακόμα και πλήρη εξαφάνισή του μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, εάν συνεχιστεί η τάση αποχώρησης πλοιοκτητών.
Ποιοι θα είναι οι ναυτικοί του αύριο;
Ο Λεωνίδας Δημητριάδης – Ευγενίδης έθεσε το βασικό ερώτημα: πώς θα διασφαλίσουμε ότι η επόμενη γενιά ναυτικών θα παραμείνει στον χώρο;
Περίπου 25.000 ναυτικοί απασχολούνται σήμερα στην ελληνική ναυτιλία. Από αυτούς, 14.000 είναι αξιωματικοί, ενώ μόλις 700–800 νέοι αποφοιτούν ετησίως από τις σχολές – με τους μισούς να εγκαταλείπουν.
Η λύση, σύμφωνα με τον κ. Δημητριάδη – Ευγενίδη, είναι να στηριχθούν όλοι οι δόκιμοι, όχι μόνο οι άριστοι ή όσοι έχουν “γνωριμίες”. Η ναυτιλία χρειάζεται ανθρώπους με αφοσίωση, καθοδήγηση και ουσιαστική στήριξη.